نگاهی پدیدارشناسانه به مؤلفه های پسینی جهان مسئولیت پذیری با تأکید بر نهج البلاغه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل (Original Article)

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه الزهرا (س)

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه الزهرا (س)

10.22080/jre.2021.20853.1130

چکیده

با توجه به اینکه مسئولیت پذیری در تمام ابعاد مختلف زندگی تأثیر بسزایی داشته و نگاه اندیشمندان و فلاسفه را نیز همواره در تمام ادوار زندگی به خود معطوف داشته است. نگاه پدیدارشناسانه به مسألة مسئولیت پذیری به ما کمک میکند تا با تاریکسازی و بداهتزدایی از مسئولیت پذیری به چهرة جدیدی از مسأله و لوازم متفاوتی از آن دست یابیم و جهانی که در آن، مسئولیت پذیری شکل میگیرد ترسیم شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است و به دنبال پاسخ به این پرسش است که «مؤلفه های پسینی جهان مسئولیت پذیری در نهج البلاغه چیست؟» دستاوردهای این پژوهش عبارت است از: مسئولیت پذیری محفوف به دو نحوه وجود است؛ 1. وجود مؤلفه های پیشینی که پیش از مسئولیت پذیری و فارغ از آن حضور دارند همانند: خدا، سلامت روح، انسان کامل به مثابة الگو، و وحی؛ 2 وجود مؤلفه های پسینی که پس از مسئولیت پذیری و برآمده از آن هستند همانند وجود اصیل آدمی، آرامش وجودی، شادی وجودی، و تعامل وجودی. مسئولیت پذیری نه فضیلتی در ردیف فضایل و کمالات، بلکه کانون شکلگیری کمالات و فضایل دیگر است و ما برای دین‌ورزی اصیل، سخت به مسئولیت پذیری نیاز داریم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Holy Quran. )2008(. translated by Nasser Makarem Shirazi. Tehran: Aswa. [In Persian].
AliMohammadi, K. and Azarbayjani, M. (2009). "Study between psychological happiness in Qom students in the academic year 2009-2010". (barrasi shadkami ravanshenakti dar bayne daneshjoyan)Journal of Psychology and Religion. Autumn. No. 7. [In Persian].
Aristotle. (1979). Siyasat (Politics). translated by Hamid Enayat. Tehran: Amirkabir Publications. [In Persian].
Ashraf Judat, T. (2008). Nagshe Adat dar Tarbitayte Islami (The Role of Habit in Islamic Education) Tehran: Amir Kabir Publishing Institute. [In Persian].
Ibn Babavieh, M. (2006). Elaleh Sharahe (Causes of Sharia). Qom: Davari Bookstore. [In Arabic].
Ibn Sina, A. (1987). Isharat av Tanbihat (Signs and Warnings). Tehran: Book Publishing Office. [In Arabic].
Khabazi, M. (2011). Shadi av Resanhe (Happiness and Media) Qom: Islamic Studies of Radio and Television. [In Persian].
Majlisi, M. (1982). Baharalanvar (Saea of lights). Beirut: Islamic Revival Center. [In Arabic]
Majlisi, M. (1985). Rawdat al-Muttaqin fi Sharh men la Yahdhra al-Faqih (Paradise of the pious in the explanation of the book Someone with whom the jurist is not present). researcher, editor: Mousavi Kermani. Seyyed Hossein Eshtehardi. Seyyed Fazlullah Ali Panah Tabatabai. Qom: Goshanpour Islamic Cultural Institute. [In Arabic].
Makarem Shirazi, N. (2000). Tafsir Nomoneh. (Interpretation of Quraan). Tehran: Dar al-Kitab al-Islamiyya. [In Persian].
Maslow, A. (1970). Ravanshenasy Shakhsiat-e Salem (Psychology of Healthy Personality). translated by Shiva Roygarian. Tehran: Target Printing Organization [In Persian].
Mesbah, M. (2001). Besoyeh Kodsasi (Towards Self-Construction).Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute. [In Persian].
Mofid, M. (2003). Tafsir al-Quran al-Majid (Interpretation of Quraan). research by Mohammad Ali Ayazi. Qom: Islamic Propaganda Office Publishing Center. [In Persian].
Mulla Sadra, M. (1984). Irfan va IrfanNama (Mysticism and Mysticism). Tehran: Al-Zahra University. [In Persian].
Payende, A. (2003). Nahj al-Fasaha (way of eloquence). Tehran: The World of Knowledge. [In Arabic].
Plato, A. (1978). Dorehe asar Aflaton (The Works of Plato (Republic)). Book 9. translated by Reza Kaviani and Mohammad Hassan Lotfi. Tehran: Kharazmi Publications. [In Persian].
Rahbar, M and Rahimian, M. (2006). Akhlage va Tarbiyate Islami (Islamic Ethics and Education). Tehran: Samat. [In Persian].
Saadat prvar, A.(2006). Ser Al-Isra (The secret of Traveling). Translated by Mohammad Javad Vazirifard. Tehran: Revival of the Book [In Persian].
Sartre, J. (1982). Existentialism va Asalateh Bashar. (Existentialism and Human Originality). translated by Mostafa Rahimi. Tehran: Morvarid. [In Persian].
Sharif al-Radi, M. (2000). Nahj al-Balaghah (Dashti Way of Eloquence) .translation by Dashti. Qom: Amir al-Momenin (AS) Publications [In Persian].
Tamimi Aadi, A. (1985). Tasnife Gharr Al-Hakam and Dar Al-Kalam (composition of core wisdom and core of discourse). researcher: Mustafa Drayati. Qom: Propaganda Office. [In Arabic].