دین در فلسفه تعلیم و تربیت نل نادینگز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل (Original Article)

نویسنده

استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی- دانشگاه فرهنگیان- تهران، ایران

10.22080/jre.2024.27974.1211

چکیده

در این مقاله سعی داریم جایگاه دین و نگرش دینی را در نظام تربیتی نل نادینگز نشان دهیم. در فلسفه تعلیم و تربیت نادینگز که مبتنی بر نظریه «مراقبت» یا اخلاق مراقبت اوست، رابطه بین معلم و متربی بر اساس مبانی اخلاق مراقبت او استوار بوده و لذا میاحث دینی در این رابطه همواره برای هر دو طرف امری باز و گشوده است. نادینگز بر این باور است که معلمان و دانش آموزان در مدارس باید آزادانه درباره مذهب بحث کنند چون مدارس جایی است که فرد باید رفتار اخلاقی همراه با تساهل و مدارا با دیگران را تمرین کند. به سخن دیگر، مدارس نقطه آغاز برای ساختن شخص دموکراتیک است. بنابراین، هدف اجتماعی تعلیم و تربیت از نظر نادینگز که پرورش یک فرد دموکراتیک است، تساهل و مدارا در نظام آموزشی را در مباحث دینی در مدارس را توصیه می کند. لذا در این نوشتار سعی داریم نشان دهیم که طبق دیدگاه نادینگز اشاره کنیم بر این باور است که پرسش ها و مسائل و دغدغه های دینی دانش آموزان نباید فقط در درس های مربوط به دین طرح شود بلکه باید هر درس و هر رشته پذیرای گفتگوی آزاد بین معلم و دانش آموز درباره دین و مسائل و سوالات آن باشد. از دید وی باید «از دانش آموزان دعوت کنیم که به گفتگوهای فراتر از مهارت های محدودشان وارد شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات