دین در فلسفه تعلیم و تربیت نل نادینگز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل (Original Article)

نویسنده

استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی- دانشگاه فرهنگیان- تهران، ایران

10.22080/jre.2024.27974.1211

چکیده

در این مقاله سعی داریم جایگاه دین و نگرش دینی را در نظام تربیتی نل نادینگز نشان دهیم. در فلسفه تعلیم و تربیت نادینگز که مبتنی بر نظریه «مراقبت» یا اخلاق مراقبت اوست، رابطه بین معلم و متربی بر اساس مبانی اخلاق مراقبت او استوار بوده و لذا میاحث دینی در این رابطه همواره برای هر دو طرف امری باز و گشوده است. نادینگز بر این باور است که معلمان و دانش آموزان در مدارس باید آزادانه درباره مذهب بحث کنند چون مدارس جایی است که فرد باید رفتار اخلاقی همراه با تساهل و مدارا با دیگران را تمرین کند. به سخن دیگر، مدارس نقطه آغاز برای ساختن شخص دموکراتیک است. بنابراین، هدف اجتماعی تعلیم و تربیت از نظر نادینگز که پرورش یک فرد دموکراتیک است، تساهل و مدارا در نظام آموزشی را در مباحث دینی در مدارس را توصیه می کند. لذا در این نوشتار سعی داریم نشان دهیم که طبق دیدگاه نادینگز اشاره کنیم بر این باور است که پرسش ها و مسائل و دغدغه های دینی دانش آموزان نباید فقط در درس های مربوط به دین طرح شود بلکه باید هر درس و هر رشته پذیرای گفتگوی آزاد بین معلم و دانش آموز درباره دین و مسائل و سوالات آن باشد. از دید وی باید «از دانش آموزان دعوت کنیم که به گفتگوهای فراتر از مهارت های محدودشان وارد شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. نادینگز، نل (1394) چشم اندازهای فلسفه تعلیم و تربیت، ترجمه رمضان برخورداری، تهران: نشر نخستین
  2. احمدی هدایت، حمید و دیگران (1395) «تحلیل آراء و اندیشه های فلسفی تربیتی نادینگز و نقد آن از منظر تعلیم و تربیت اسلامی» مجله اسلام و پژوهش های تربیتی ، سال هشتم پاییز و زمستان 1395 شماره 2 (پیاپی 16)
  3. http://eslampajoheshha.nashriyat.ir/
  4. محجل، ندا و اصغری، محمد (1402) «ساختارشکنی تعلیم و تربیت دینی در عصر پست‌مدرن» در مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز، دوره 17 ، شماره 43، تابستان 1402 صص 199 الی 210

https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_16654.html 

 

Noddings, Nel (1998) Philosophy of education, Stanford University Press

Noddings, Nel (edi) (2005) Educating citizens for global awareness, teachers College Press

Noddings, Nel (2012) Peace education: how we come to love and hate war, Cambridge University Press

Noddings, Nel (2003) Education and Democracy in the 21st Century, Cambridge University Press

Noddings, Nel (1984). Caring: A feminine approach to ethics and moral education. Berkeley: University of California Press.

Noddings, Nel (2002) Educating moral people: a caring alternative to character education, Teachers College, Columbia University, New York and London

Noddings, Nel (2003) happiness and education, Cambridge University Press

Noddings, Nel (2006) Critical Lessons: What Our Schools Should Teach, Cambridge University Press

Hamington, Maurice (2024) Revolutionary Care: Commitment and Ethos, Taylor & Francis