Investigating the Relationship between Virtue and Natural Talent based on Sosa’s and Farabi’s ViewPoints

Authors

Assistant Professor, Department of Islamic Education, Shahrekord University, Shahrekord , Iran

10.22080/jre.2023.23234.1154

Abstract

One of the most important issues discussed in virtue theory is the relationship between natural talent and virtue. The speakers accepted the virtue theory that virtues are the excellences of the agent; But different views were raised about how they relate to natural talents. Two important answers given to the nature of this connection are: one is Ernest Sosa, the founder of the epistemology theory of virtue, and the other is Abu Nasr Farabi, the founder of Islamic philosophy. Sosa believes in the unity of virtue and natural talent and argues that virtues are the same natural talent such as vision, memory and introspection, and they improve with practice and help people to achieve honest beliefs. Farabi argues that virtue It arises in humans through habit, will, and free will, and for this reason, it is praiseworthy and blameworthy. On the other hand, natural talents are inherent and not acquired, and for that reason they cannot be praised or blamed. In this analytical research, using epistemological and ethical data in the literature, the basic components of Sousa and Farabi's view on the relationship between virtue and natural talents were extracted and the role of each in the formation of this theory was explained, then the weaknesses and strengths of their views on the relationship between natural talent and Virtue was discussed and evaluated.

Keywords

Main Subjects


ابن مسکویه رازی. (1381)، تهذیب الاخلاق، ترجمه و توضیح علی‌اصغر حلبی، تهران، انتشارات اساطیر.
افلاطون. (1380)، دوره آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، جلد دوم، چاپ سوم، تهران، انتشارات خوارزمی.
اعوانی، غلامرضا (1391)، «فضیلت از دیدگاه فارابی»، مجموعه مقالات منتخب همایش فارابی 1389، فارابی و تأسیس فلسفه اسلامی، به اهتمام قاسم پور حسن، تهران، انتشارات حکمت اسلامی صدرا، صص 85-96.
باتلی، هتر. (1397). فضیلت: بررسی‌های اخلاقی و معرفت‌شناختی، ترجمه امیرحسین خداپرست، تهران، نشر کرگدن.
بهارنژاد، زکریا (1392)، «فضیلت از دیدگاه فارابی»، آینه معرفت، شماره 36، صص 117-146.
خزاعی، زهرا (1389)، اخلاق فضیلت، تهران، انتشارات حکمت.
-------- (1397)، فضیلت معرفتی، قوه اعتمادپذیر و ویژگی منشی: رویکردی تطبیقی، مجله فلسفه و کلام اسلامی، سال .51 صص 25-41.
فارابی، ابونصر محمد (1379 ا)، سیاست مدنیه، ترجمه و تحشیه از سید جعفر سجادی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
------(1388)، فصول منتزعه، ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، تهران، انتشارات سروش.
------(1390)، فارابی و راه سعادت (کاوشی در باب اخلاق فضیلت از نگاه فارابی)، مقدمه و ترجمه نواب مقربی، به کوشش قاسم پور حسن، تهران، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
میراحمدی، صادق (1399)، رابطه قوای ذهنی و فضایل کری در معرفت‌شناسی فضیلت، پژوهش در هنر و علوم انسانی، شماره 5، صص 39-46.
نراقی، مهدی. (1393). اخلاق اسلامی گزیده ترجمه کتاب جامع السعادات، ترجمه سید جلال‌الدین مجتبوی، چاپ دوم، تهران، انتشارات حکمت.
 
 
 
Baehr Jason, 2011, Inquirin Mind (On interllectual Virtue and Virtue Epistemology),Oxford University Press
Robert C. Roberts and W. Jay Wood,2007, Intellectual virtues: An Essay in Regulative Epistemology.  Oxford University Press.
Siegel. Harvey, 2016, Critical Thinking and the Intellectual Virtues, in Intellectual virtues and Education Essays in Applied virtue Epistemology, New York and London, Routledge.
 Sosa, Ernest, 1991, Knowledge in Perspective, Cambridg University Press.
-------------, 2007, A Virtue Epistemology, Oxford: Oxford University Press.
Zagzebski, Linda 1996. Virtues of the Mind: an inquiry into the natur of virtue and ethical foundations of knowledge, (New York: Cambridge University Press), second edition.
------------ 2004, “Divine motivation theory (Cambridge: New York: Cambridge University Prees).
Wright, Sara, 2009: The Proper Structure of the Intellectual Virtues, The Southern Journal of Philosophy. Vol. XII.pp 91-11