Analysis of the Relationship between "Will" and "Belief" in the Thought of William James

Authors

1 PhD student of Islamic philosophy and theology, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University (SRTTU), Tehran, Iran

2 Professor of Philosophy, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University (SRTTU), Tehran, Iran

10.22080/jre.2024.26567.1191

Abstract

Obligationism is one of the consequences of voluntary belief; therefore, the relationship between will and belief is of interest to epistemologists. The main question of this research is to investigate this relationship from William James' point of view, to determine whether from his point of view, non-cognitive factors are also effective in belief, and what effect human will and voluntary nature have on a person's beliefs. This study concluded that although William James disagreed with Clifford's command of direct voluntarism, he was a voluntarist himself. From his point of view, man’s emotional nature not only can, but must choose between hypotheses, and of course, this is only possible in the case of "genuine" choices. From James' point of view, previous acceptances, reputation, and authority of others; practical application of belief; and inclinations are effective in the will to believe. In contrast to Clifford, who did not believe in the belief without sufficient evidence, he believes that man should experience, repeat this experience, and reach the truth by thinking about the results obtained from these experiences. From his point of view, the role of will is prominent in ethics, and the will also plays a role in personal relationships. James believes that one’s prior tendencies and belief in reality play an active role in the realization of that reality.

Keywords

Main Subjects


  • آذربایجانی، مسعود، (1383)، توجیه ایمان از دیدگاه ویلیام جیمز، پژوهش­های فلسفی-کلامی دانشگاه قم، سال ششم، شماره‌ اول: 16-3.
  • اخوان، مهدی و موسوی­زاده، سیدامین، (1394)، نقد و بررسی استدلال­های ویلیام جیمز در جستار «خواستِ باور»، جستارهای فلسفه دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، شماره‌ اول (بهار و تابستان 1394): 14-1.
  • اکبری، رضا و خسروی، عباس، (1389)، تقریر ویلیام جیمز از شرطیه پاسکال، قبسات، سال پانزدهم، پیاپی55 (بهار1389): 120-95.
  • پویمن، پی. لوئیس (1396)، معرفت­شناسی: مقدمه­ای بر نظریه شناخت، ترجمه و تحقیق رضا محمدزاده، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
  • جوادپور، غلامحسین، (1390)، اخلاق باور، رهیافتی به پیوند اخلاق و معرفت­شناسی، فصل­نامه‌ پژوهشی پژوهش­نامه‌ اخلاق، سال چهارم، شماره‌ 11(بهار 1390): 84-55.
  • جوادپور، غلامحسین، (1389)، پیش­زمینه­های معرفت­شناختی اخلاق باور، فصل­نامه‌ آیین حکمت، سال دوم، شماره مسلسل6 (زمستان 1389): 63-35.
  • شهاب، محمدهادی، (1387)، کشش­های عاطفی و عقلانیت ایمان و باور دینی از دیدگاه ویلیام جیمز، پژوهش­های فلسفی-کلامی، سال دهم، شماره‌ 2 (پیاپی38): 58-41.
  • صفری آبکسری، مهرداد، (1399)، بررسی دیدگاه ویلیام جیمز در اخلاق باور، فلسفه و کلام اسلامی، سال 53، شماره‌ دوم: 483-461.
  • صلواتی، عبدالله (1400)، تحول معرفت­شناختی فضای مجازی، تهران: انتشارات سمت.
  • کاپلستون، فردریک چارلز، (1388)، تاریخ فلسفه؛ از بنتام تا راسل، جلد هشتم، ترجمه‌ بهاءالدین خرمشاهی، چاپ ششم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  • کشفی، عبدالرسول، «دسته­بندی نظریه­های توجیه معرفت­شناختی»، نامه‌ حکمت، شماره‌ 8 (پاییز و زمستان 1385): 87-65.
  • یزدانی، عباس، (1387)، بررسی و نقد دیدگاه کلیفورد و جیمز درباره‌ عقلانیت باورهای دینی، قبسات، سال سیزدهم (پاییز1387): 136-119.

 

  • Clifford, William Kingdon, (1901), Lectures and Essays, vol 2, ed. Leslie Stephen and Frederick Pollock, New York, The Macmillan Company.
  • James, Wiliam, 1993, “The Will to Belive”, The Theory of Knowledge, Wadsworth Press.