A Comparative Study of Bada's Doctrine and Openness Thinking in Solving the Conflict between Divine Foreknowledge and Human Free Will

Authors

1 Assistant professor of Islamic philosophy and theology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

2 Associate professor of Islamic philosophy, University of Tehran, Farabi Campus, Qom, Iran

10.22080/jre.2024.24308.1165

Abstract

Open theology is a theological movement that emerged from the heart of the evangelical Christian tradition at the end of the 20th century and was concerned with drawing a model of God's action in the world, based on which it could resolve the conflict and inconsistency in traditional theology, that is, between free will/human agency and God's prior and absolute knowledge. This thinking, which is considered a new approach in the field of theology and philosophy of religion, has raised views that have attracted the attention and criticism of many thinkers, both philosophically and theologically. Looking at the precious heritage of Islamic and especially Shiite thought, it can be seen that the doctrine of Bada can be more successful in solving the problem of human free will and divine foreknowledge; because based on open theism, it is necessary to give up the application of divine knowledge, in addition to ascribing attributes such as changeability to God in order to protect human free will, while with the help of Bada's teaching, it is possible to maintain the application of divine knowledge and to consider man as a being with absolute free will. In this research, an attempt was made to explain this superiority.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
ابن فارس، احمد (1404ق)، معجم مقاییس اللّغه، قم: مکتب الأعلام الاسلامی.
ابن منظور، محمد بن مکرم (1408ق)، لسان العرب، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
اسماعیلی، محمدعلی، احمدی اصفهانی، سید محمدمهدی (1391)، بررسی تطبیقی مسأله بداء در اندیشه غالب متکلمان و فلاسفه شیعه، پژوهش­نامه حکمت و فلسفه اسلامی، 11/42: 142-115.
العاملی، شیخ محمد مکّی (1414ق)، الالهیات علی هدی الکتاب و السنّه و العقل، قم: مؤسسه الامام الصادق علیه اسلام، ج2.
المفید، محمد بن نعمان (1414ق)، تصحیح الاعتقادات الشیعه، قم: دارالمفید.
المقری الفیومی، احمد بن محمد بن علی (1405ق)، المصباح المنیر، دارالهجره.
بخاری، محمدبن اسماعیل (بی‌تا)، صحیح البخاری، بی‌جا: بی‌نا.
جوهری، اسماعیل بن حماد (1410ق)، الصّحاح، بیروت: دارالعلم للملایین.
دیباجی، سید محمدعلی، محمدی نیا، عیسی (1398)، نقد و بررسی نسبت علم الهی با اختیار انسان در الهیات گشوده بر مبنای فلسفه صدرایی، جستارهای فلسفه دین، 8/1: 104-83.
راغب اصفهانی، ابوالقاسم (1412ق)، مفردات الفاظ القرآن الکریم، دمشق: دارالقلم.
سبحانی، جعفر (1414ق)، البداء فی ضوء الکتاب و السنّه، قم: مؤسسه النشر الاسلامیّ.
سعدی، محمدجواد، صلواتی زاده، مسعود (1392)، بداء و نقد نظریه سلفیون معاصر، فصل­نامه علمی پژوهشی پژوهش­های اعتقادی کلامی، 3/11.
شهرستانی، عبدالکریم (بی‌تا)، الملل و النحل، ج1، بیروت: دارالمعارف.
طباطبایی، محمدحسین (1393)، المیزان فی تفسیر القرآن، ج11 قم: جامعه مدرسین.
طریحی، فخرالدّین (1375ش)، مجمع البحرین، تحقیق سید احمد حسینی، تهران: کتاب­فروشی مرتضوی.
فیروزآبادی، محمد بن یعقوب (1412ق)، القاموس المحیط، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
کلینی، محمد بن یعقوب (1419ق)، أصول الکافی، تصحیح و تعلیق محمد جعفر شمس الدین، قم: دارالتعارف للمطبوعات، چ2.
محمدی نیا، عیسی (1400)، تبیین علم و مشیت الهی و رابطه آن­ها با اختیار بشر در الهیات گشوده (با تأکید بر دیدگاه جان ساندرز) و نقد آن بر مبنای فلسفه صدرایی (رساله دکتری)، تهران: دانشگاه تهران.
معرفت، محمدهادی (1410ق)، التمهید فی علوم القرآن، قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، چ3.
میرصدری، سعیده، نصیری، منصور (1397)، بررسی و نقد آموزه گشودگی در حل تعارض علم الهی و اختیار بشری، جستارهای فلسفه دین، 7/2: 149-129.
ناصف، منصور علی (2008م)، التاج الجامع للأصول فی أحادیث الرّسول، بیروت: دارالخلافه.
- Belt, Thomas (2002). Open Theism and the Assemblies of God. Assembly of God Missionary, Beirut, Lebanon, Summer.
- Boyd, Gregory A, David Hunt, William Lane Craig, and Paul Helm. (2001). Divine foreknowledge: Four views. Inter Varsity Press.
- Boyd, Gregory A. (2002). ‘Christian love and academic dialogue: A reply to Bruce War.’ Journal of the Evangelical Theological Society 45(2): 233.
- Clarke, W. Norris (1973). “A New Look at the Immutability of God.” In God, Knowable and Unknowable, edited by Robert J. Roth. New York: Fordham University Press.
- Gardoski, Kenneth M. (2011). Open Theism, Babtist Bible Seminary, Clarks Summit Pa.
- Hasker, William (1989). God, Time, and Knowledge, New York: Cornell University Press.
- Pinnock, Clark, Richard Rice, John Sanders, William Hasker and David Basinger (1994). “The Openness of God: A Biblical Challenge to the Traditional Understanding of God” Downers Grove: Intervarsity Press.
- Pinnock, Clark. (1996). God’s Sovereignty in Today’s World, Princeton: Theology Today, 53/1.
- Pinnock, Clark. (2003). Open Theism: “What is this? A new teaching? and with authority” (MK 1:27), Ashland Theological Journal.
- Sanders, John. (1998). The God Who Risks: A Theology of Providence, Downers Grove: Intervarsity Press.
- Sanders, John (2007). An Introduction to Open Theism, Reformed Review, 60/ 2.
- Wellum, Stephan J. (2002). Divine sovereignty-omniscience inerrancy, and open theism: An evaluation, Journal of the Evangelical Theological Theism.