پژوهشگر پژوهشکدة هنر، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران، ایران
10.22080/jre.2024.25329.1178
چکیده
هر تلاشی جهت کندوکاو در نظریات شناخت ناگزیر از تفکیک دو مقوله هستیشناسی و معرفتشناسی است. بهعلاوه، گریزی از پرداختن به نقش و جایگاه عقل جمعی (جنبه بشری) و وحی (جنبه الهی) در مقوله شناخت نیست و دستاوردهای دو مدعی اصلی در این وادی، باید از دیدگاه اندیشگانی فلسفه و ادیان مورد مداقه قرار گیرد.
این مقاله با ارائه مدلی دو بعدی به این مهم پرداخته و در آن، هستیشناسی (با سه مقوله اصلی شناخت: وجود، ظهور، و ثبوت) و معرفتشناسی (با سه ابزار اصلی شناخت: حس، عقل، و شهود) دو محور افقی و عمودی را تشکیل دادهاند. حدود و ثغور و نحوة دستیابی به شناخت در معرفت دینی بر حسب گرایش و اعتقادات نحلههای نهگانة مطرح (زهاد، فقها، علما، متکلمین، جدلیون، سوفسطاییان، متصوفه، عرفا و مفسرین)، از همین منظر با نه رویکرد غالب در فلسفة معاصر (جزمی، پدیدارشناسانه، علمی، گمانی، جدلی، نقدی، وجودگرایانه، زیباشناسانه و تأویلی) مقایسه شده است. اگرچه تاکنون هر یک از این جریانها موضوع مباحث و مقالات بیشماری بودهاند اما هیچگاه با این نگاه فراشمول با یکدیگر متناظر نشدهاند تا چشمانداز روشنی از نسبت میان آنها فراهم گردد.
عبداله, زهرا . (1402). تطبیق شناخت در معرفت دینی و فلسفه معاصر در قالب یک مدل مفهومی. کاوشهای فلسفه و دین, 2(1), 185-202. doi: 10.22080/jre.2024.25329.1178
MLA
زهرا عبداله. "تطبیق شناخت در معرفت دینی و فلسفه معاصر در قالب یک مدل مفهومی", کاوشهای فلسفه و دین, 2, 1, 1402, 185-202. doi: 10.22080/jre.2024.25329.1178
HARVARD
عبداله, زهرا. (1402). 'تطبیق شناخت در معرفت دینی و فلسفه معاصر در قالب یک مدل مفهومی', کاوشهای فلسفه و دین, 2(1), pp. 185-202. doi: 10.22080/jre.2024.25329.1178
CHICAGO
زهرا عبداله, "تطبیق شناخت در معرفت دینی و فلسفه معاصر در قالب یک مدل مفهومی," کاوشهای فلسفه و دین, 2 1 (1402): 185-202, doi: 10.22080/jre.2024.25329.1178
VANCOUVER
عبداله, زهرا. تطبیق شناخت در معرفت دینی و فلسفه معاصر در قالب یک مدل مفهومی. کاوشهای فلسفه و دین, 1402; 2(1): 185-202. doi: 10.22080/jre.2024.25329.1178