Explanation of the Problem of Evil Based on the Personal Unity of Existence in Mulla Sadra's Philosophy

Authors

1 Assistant professor of Islamic philosophy and theology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

2 Ph.D Student of Hikmat Mutaaliah, University of Ferdowsi

10.22080/jre.2024.27270.1200

Abstract

So far, the problem of Evil has been raised based on nature's originality or existence. In the second case, it was either based on the explanation of entities or the establishment of existence. However, many philosophical issues, such as the problem of Evil, were covered with the design and proof of Mulla Sadra's theory of personal unity of existence. Based on this theory, since existence is the truth of a personal unit, the world of existence is related to God and is one of his affairs. The evil interpretation of beings is based on the fact that existence has multiple instances, while according to the personal unity of existence, existence does not have a second instance. When existence has only one instance, Evil will be negated. According to Sadra's point of view, the appropriate answer to the problem of classification of beings will be obtained through proper knowledge about fixed essences and entities and the rules specific to them. The essences that lack existence will possess it with the generosity of God. Therefore, the return of numerous condemned things along with evils and sins are fixed to the same essences and nobles and are considered one of their essentials, which, in the downward course of the truth of existence, has caused conflict between them and the occurrence of Evil. Therefore, the return of all good deeds is due to God, and God's forgiveness is free from shortcomings, and the defects return to the nature of things and their inherent aspect.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم
نهج البلاغه، (1374)، تصحیح صبحی صالح، بیروت: بی­نا.
ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1370)،  الهیات نجات، ترجمه­ی یحیی یثربی، تهران: فکر روز.
ابن عربی، محمد بن علی، (1365)، فصوص الحکم، تصحیح ابوالعلاء عفیفی، بیروت: بی­نا
آشتیانى، سید جلال‌الدین، (1351)، پاورقى منتخباتى از آثار حکماى الهى ایران، ج 4، مشهد: نشر دانشگاه مشهد.
پیلین، دیوید، (1383)، مبانی فلسفه­ی دین، ترجمه­ی گروه مترجمان، قم: بوستان کتاب.
راغب اصفهانى،(1412)، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیقِ صفوان عدنان داود، بیروت، دمشق: دارالعلم، الدار­الشامیه.
سبزوارى، ملاهادى،(1369)، شرح منظومه، جلد اول، تهران: ناب.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم،(1981)، الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعه، جلد اول و دوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
 (بی­تا)، الحکمه المتعالیه فى الاسفار العقلیه الأربعه، جلد هفتم، قم: مکتبة المصطفوی.
 (1368)، الحکمه المتعالیه فى الاسفار العقلیه الأربعه، جلد سوم، قم: مکتبة المصطفوی.
 (1380)، الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الاربعه، جلد دوم، تصحیح و تحقیق مقصود محمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
(1379)، الأسفار­الأربعه، جلد اول، تهران: حکمت.
(1363)، المشاعر، به اهتمام هانری کربن، تهران: کتابخانه­ی طهوری.
 (1354)، المبدأ و المعاد، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
(1362)، مفاتیح الغیب، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى.
طباطبایی، سیدمحمدحسین، (1981)، تعلیقه بر الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، جلد ششم، بیروت: دار­احیاء­التراث العربی.
کاکایی، قاسم، (1378)، «نظریه­ی وحدت وجود و برهانی بودن آن از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا»، فصل­نامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، شماره اول، صص55-77.
جوادی­آملی، عبدالله، (1386)، رحیق مختوم (شرح حکمت متعالیه)، جلد دوم، قسمت پنجم، قم: نشر اسراء، چاپ سوم.
مصباح یزدی، محمدتقی، (1366 )، آموزش فلسفه، جلد دوم، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
مکی، جی. ال، (۱۳۷۰)، ترجمه­ی محمدرضا صالح­نژاد، «شر و قدرت مطلق»،  مجله­ی کیان، دوره­ی چهارم، شماره­ی۳، صص5-11.
نبویان، محمد­مهدی، (1392)، «وحدت وجود از دیدگاه صدرا»، فصل­نامه­ی آیین حکمت، سال پنجم، شماره­ی 18، صص177-207.
نصری، عبدالله؛ اعتمادی­نیا، مجتبی، (۱۳۹۲)، «صورت­بندی­های مسأله­­ی شر در آثار فیلسوفان مسلمان»، آموزه­های فلسفه­ی اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شماره­ی ۱۲، صص117-140.