Analytical review of the principles and consequences of "physical food" from Mulla Sadra's perspective

Authors

1 PhD Student of Islamic Philosophy and Theology, University of Razavi, Mshhahd, Iran

2 Assistant Professor of Islamic Philosophy and Theology, University of Ferdowsi, Mashhad, Iran

10.22080/jre.2024.27983.1215

Abstract

According to the perspective of the Peripatetic philosophers, the true nourishment for the human body is that which enters it, decomposes, and then replaces the previous forms of the body’s organs as a “substitute for what is decomposed.” Initially, this nourishment exists in potential form for the human being; however, through processes of transformation, it becomes actual nourishment. Portions of this food transform into flesh, blood, and bone. Similarly, as the food reaches each organ, it takes on the form of that organ and becomes part of it. In contrast to this theory, known as “al-Saq,” Mulla Sadra posits that physical food plays merely a preparatory (numerical) role, serving as a foundation for the soul to generate a form analogous to that of the physical food. This form, according to Sadra, constitutes the true nourishment for the human body. In essence, the intellect emanates the true form of food through the soul, and since the soul already possesses this form at the level of its essence, it manifests it for the body at the level of multiplicity and action. This article adopts a descriptive-analytical method and a philosophical approach to examine and reinterpret the principles and implications of bodily nourishment and its connection with the soul. The study concludes that the essence of nourishment and its active status belong to the soul rather than the physical matter of food and drink, which are only incidentally and potentially consumed. Instead, food and drink serve as mere material and preparatory factors. This explains why perfect souls can independently generate the forms of nourishment and, through this ability, sustain their bodies. Such souls are, in fact, among the manifestations of God Almighty’s name, “al-Raziq” (The Sustainer).

Keywords

Main Subjects


ابن سینا، عبد الله بن عبدالله، الشفاء، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی، 1404ق.
ابن عربی، 1421، رحمه من الرحمن فی تفسیر و اشارات القرآن، جمع: محمود الغراب، دمشق، 1421.
ابن فناری، شمس الدین محمد، مصباح الأنس بین المعقول و المشهود، تصحیح عاصم ابراهیم الکیالی‏، بیروت، دار الکتب العلمیه‏، 2010م.
آشتیانی، سید جلال الدین، منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، چاپ سوم، قم، بوستان کتاب، 1393.
جوادی آملی، عبدالله، رحیق مختوم (شرح حکمت متعالیه)، قم اسراء، 1399.
حسن زاده آملی، حسن، عیون مسائل النفس، تهران، امیر کبیر، 1371.
حسن زاده آملی، حسن، هزار و یک نکته، تهران، نشر فرهنگی رجاء، 1364.
سبزواری ملاهادی، شرح الاسما و شرح دعای جوشن الکبیر، تصحیح نجف‌قلی حبیبی، چاپ سوم، تهران، دانشگاه تهران، 1385.
سبزواری ملاهادی، شرح المنظومه فی المنطق و الحکمه، تحقیق و تعلیق محسن بیدارفر، قم، بیدار، 1390.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (بی‌تا)، الحاشیه علی الهیات الشفاء، قم، بیدارفر، بی‌تا.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1981.
عصار، محمدکاظم، مجموعه آثار، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران، امیرکبیر، 1376.
فخرالدین رازی، محمد، المباحث المشرقیه، قم، بیدار، 1411ق.
مدرس زنوزی، آقا علی، تصحیح مجمع حکمت اسلامی، قم، حکمت اسلامی، 1397.