مثال خیر به مثابه ایزد اعلی یا مبداء نخستین در محاورة جمهوری افلاطون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل (Original Article)

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22080/jre.2024.28103.1227

چکیده

نوشتة حاضر خداشناسی طبیعی افلاطون را از چشم‌انداز مثالِ خیر در جمهوری بررسی می‌کند؛ پرسش این است: چرا و چگونه در محاورة جمهوری، مثال خیر به عنوان مبدأ نخستین یا ایزد اعلی مطرح می‌گردد؟ پاره‌ای از بحث‌های محاوره، مستقیم یا غیرمستقیم با الهیّات طبیعی مرتبط‌اند: مانند نظریة مُثل، حُسن و قُبح ذاتی-عقلی، نقد خداشناسی اسطوره‌ای، نظریة نفس، آخرت شناسی و مثالِ خیر. بعضی از این‌‌ها را افلاطون در محاوره‌های فایدون، فایدروس و مهمانی بررسی می‌کند و برخی را در جمهوری.
در اینجا می‌کوشیم با توجه به بعضی از بحث‌های نامبرده، به بررسی پرسش بالا و تبیین آن در محدودة جمهوری دست یابیم. افلاطون با پذیرش حُسن ذاتی-عقلی برای مفاهیم اخلاقی مانند عدالت (= مثال عدالت)، به سوی نقد الهیّات اسطوره‌ای راهی گشوده است و سپس با پی‌افکندن سه قانون خداشناختی و آخرت‌شناختی، به تثبیت مثالِ خیر به عنوان ایزد اعلی یا مبدأ نخستین در جمهوری دست می‌یابد. اما وجود مثالِ خیر نه مفروض، بلکه مُبرهن به برهان عقلی است. برهان بر وجود مثال خیر، عملاً استدلال از راه وجود مراتب کمال بر وجود کمال نخستین است و بخشی از این نوشته، به بازسازی و گزارش آن می‌پردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Aristotle. (1995). The Complete Works of Aristotle, edited by: J. Barnes, 6th. Printing, Vol. 2, USA: Princeton University Press.
Brehier, Emile. (1963). the History of Philosopgy: the Hellenic Age, Vol. 1. English translation by: Joseph Thomas, USA: University of Chikago Press.
Copleston, F. C. (1946). A History of Philosophy: Greece and Rome, London: Search Press.
Dambrowski, Daniel D. (2005). A Platonic Philosophy of Religion (A Process Perspective), USA: State University of New York Press.
Fathi, H. (2006). Aflatun, Talayedar-e Bahs-e Hosn- o Gobh-e Aqli. Hekmat va Falsafeh (Journal of Wisdom and Philosophy), (Allameh Tabatabaii University), Vol. 1, No. 4, February, Tehran [In Persian].
Gerson, L. P. (1990). God and Greek Philosophy, London and New York: Routledge.
Gomperz, T. (1375). Motafakkeran-e Yunani, Vol. 2. Persian translation by: M. Hasan Lotfi, (Greek Thinkers, Vol. 2), Tehran: Sherkat-e Sehami Entesharat-e Kwarazmi [In Persian].
 Guthrie, W. K. C. (1975). A History of Greek Philosophy, Vol. IV. London: Cambridge University Press
Heinaman, R. (1997). Plato, Metaphysics and Epistemology, in: From the Beginning to Plato (Routledge History of Philosophy, Vol. 1), edited by: C. C. W. Taylor. London and New York: Routledge.
Javadi, M. and Muhammadi Shiki, Q. (2008). Meaning of ''good" and "bad" from the Muslim Philosopher's Viewpoint. Ayeneh Marefat (Research Journal of Islamic Philosophy and Theology) (Shahid Beheshti University), No. 16, Thehran, [In Persian].
Lodge, Rupert. C. (2002). The Philosophy of Plato, UK: Routledge.
MacIntyre, A. (2005). Myth, Encyclopedia of Philosophy, edited by. D. Borchert, USA: Macmillan.
Menn, Stephen. P. (1995). Plato on God as Nous, (the Journal of the History of Philosophy Monograph Series), USA: Sothern Illinoise University Press.
Mohr, Richard. D. (2005). God and Forms in Plato, USA. Parmenides Publishing.
Plato. (1994). The Collected Dialogues of Plato, edited by: E. Hamilton and H. Cairens, USA: Princeton University Press.
Plato. (1998). Complete Works, edited by: J. M. Cooper, associate editor: D. S. Hutchinson. Indianapolis/ Cambridge: Hackett Publishing Company.
Shaddel, T; Imanpour, M. and Atrak, H. (2021). God in Plato's philosophy, Journal of Philosophical Investigations, Vol. 15/ Issue: 34. Spring 2021, University of Tabriz.
Solmsen, F. (1942). Plato’s Theology, Ithaca, New York: Cornell University Press.
Taylor, A. E. (1949). Plato the Man and his Work, Metheon &Co. LTD, 6th. Ed. London.
Taylor, C. C. W. (1997). (Editor) From the Beginning to Plato (Routledge History of Philosophy, Vol. 1), London and New York: Routledge.