جایگاه تجربه دینی در اندیشه ناتان سودربلوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل (Original Article)

نویسندگان

1 استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22080/jre.2024.28031.1222

چکیده

مسئلة تجربة دینی یکی از مهم‎ترین کنکاش‎های دین‎پژوهی است. مکتب دین‎پژوهی اپسالا مدیون اندیشه‎های مؤثر ناتان سودربلوم در زمینۀ پدیدارشناسی دین است. وی که شخصیتی معنوی و علمی در عرصۀ دین‎پژوهی است، تمرکز بسیاری بر مفهوم امر قدسی دارد. از نگاه سودربلوم گوهر دین، تجربۀ دینی است که ویژگی اساسی آن، حضور قدسیت است. گرچه سودربلوم بر این باور است که خداوند خود را از طریق تجلیاتش در سیر تاریخیِ ادیان به‎بشر می‎نمایاند و تاریخ در نگاه وی مساوی است با مکاشفۀ عام خداوند؛ اما مکاشفۀ خاص را از آنِ مسیحیت دانسته و مسیح را اوجِ تجلّیِ خداوند برای بشر می‎داند. با وجود این، سودربلوم در مقام اسقف اعظم کلیسای سوئد با به‎چالش کشیدن انحصارگرایی کلیسا در موضوعِ مکاشفه، به‎جای مفهوم غیرتاریخی و ثابتِ وحی از منظر کلیسا، بر مفهوم تاریخی و پویایی وحی از منظری عام و جهان‎شمول تاکید دارد. از چشم‎انداز سودربلوم تنها یک حقیقت واحد وجود دارد که در سیر تکاملی به‎صُور متفاوتی پدیدار می‎شود. وی با روشِ نوع‎شناسی در پی تبیین این نکته است که آنیمیسم، عقیده به‎مانا و باور به‎خدای متعال، سه نوع مختلف اما موازیِ یکدیگر از تجربة دینی هستند. این پژوهش با تحلیل رویکرد تاریخی و پدیدارشناسانۀ سودربلوم به‎صورت‎های دینی، از سویی سبب از بین رفتن جمود و تعصب در زمینۀ انحصارگراییِ حقیقت دینی شده و از سوی دیگر با تأکید بر حقیقت یگانۀ هستی، امکان وحدت ادیان و تسامح بین بشر را نوید می‎دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Åkerberg, Hans. (1975). Omvändelse och kamp: En empirisk religionspsykologisk undersökning av den unge Nathan Söderbloms religiösa utveckling 1866–1894. Lund: Studentlitteratur.
Andrae, Tor J.E. (1932). Nathan Söderblom. Uppsala University: Lindblads Förlag.
Aulén, Gustaf. (1932). «Nathan Söderblom as a Theologian». Church Quarterly Review. 115. pp. 15-48.
Bowker, John. (1997). The Oxford Dictionary of World Religion. New York: Oxford University Press.
Brown, Stuart (2012). One hundred philosophers of the 20th century (One hundred twentieth - century philosophers) Translated by Abdolreza Salar Behzadi. Tehran: Phoenix [In Persian].
Cavallin, Clemens. (2018). Roman Forum. Gardone: Italy.
Curtis, Charles J. (1967). Söderblom: Ecumenical Pioneer. Minneapolis: Augsburg Publishing House.
Curtis, Charles J. (1967). «Nathan Söderblom: Pope John of Protestant Ecumenism». American Ecclesiastical Review. 156. 1-9.
Dartigues, Andre (1373). What is phenomenology? (Quest-ce que la phenomenology?) Translated by Mahmoud Navali. Tehran: Samt [In Persian].
Ehnmark, Erland. (1949). Religionsproblemet hos Nathan Söderblom. Lund: Gleerups.
Ehnmark, Erland. (1955). “General Revelation According to Nathan Soderblom”. The journal of Religion. Vol. 35. No. 4. pp 218-228.
Eliade, Mircha (1375). religious studies (Study of Religion) Translated by Bahauddin Khorramshahi. Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies [In Persian].
Elmi, Qurban (1377). An entry on the religious theory of Otto Clear "The concept of sacred matter". Articles and reviews. Number 64. From 89 to 101 [In Persian].
Ericer, Clive. (2015). "Phenomenological approaches to the study of religion", translated by Ali Shahbazi. Information and librarianship. Research. seventh year No. 26. Pages 142-182 [In Persian].
Grenz, Stanley and Olsen, Roger (2008). Christian theology in the 20th century (20th century theology: God and the world in a transitional age) Translated by Robert Assarian. Michel Aghamalian. Tehran: Nashre Mahi [In Persian].
Jonson, Jonas. (2014).” Jag är bara Nathan Söderblom satt till tjänst”: En biografi.  Stockholm: Verbum.
Lange, Dietz. (2014). Nathan Söderblom och hans tid. trans. Erik Aurelius and Ludvig Berggren. Skellefteå: Artos.
Mathias, Jörg. (2014). “Unity in Christ or Pan-Europeanism? Nathan Söderblom and the Ecumenical Peace Movement in the Interwar Period”. Religion, State & Society 41. no. 1: 5–22.
Mc Grath, Alister (2012). Christian theology: an introduction. Translated by Behrouz Haddadi. Qom: University of Religions and Religions [In Persian].
Mojtahedi, Karim (2013). Phenomenology of spirit according to Hegel’s view. Tehran: Scientific and Cultural Publications [In Persian].
Nelson, Derek R. (2007). “Encountering The World’s Religions: Nathan Soderblom and the Concept of Revelation”. Dialog: A Journal of Theology. Volume 46. Number 4. Winter. p.363- 370.
Otto, Rudolf. (1917). Das Heilige. Breslau: Trewendt und Granier.
Otto, Rudolph (1380). The Concept of Sacredness (The ldea of the holy) Translated by Homayun Hemmati. Tehran: Naqsh Jahan [In Persian].
Schimel, Annmarie (2009). Friedrich Hiller. Translated by Cambys Poornaji. The book of the month of religion. Number 159 [In Persian].
Sharpe, Eric J. (1986). Comparative Religion, A history (2nd Edition). Open Court.
Sillen, Walter. (1948). “Nathan Söderblom” in: The Journal of Religion. Vol. 28. No. 1. pp. 37-50.
Söderblom, Nathan. (1910). Religionsproblemet inom katolicism och Protestantism. Stockholm: Hugo Grebers förlag.
Söderblom, Nathan. (1914). "Holiness; General and Primitive". in Encyclopedia of Religion and Ethics (vol. 6). James Hastings (ed.). Edinburg: T. & T. Clark. pp. 736-741.
Söderblom, Nathan. (1919). ”Evangelisk katolicitet” in Enig Kristendom. Stockholm: Svenska Kyrkans Diakonistyrelses Bokförlag.
Söderblom, Nathan. (1933). The Living God: Basal Forms of Personal Religion. The Gifford Lectures. London: Oxford University Press.
Söderblom, Nathan. (1966). The Nature of Revelation. ed. Edgar Carlson. Philadelphia: Fortress.
Stausberg, Michael. (2017). “The Sacred, The Holy, The Numinous and Religion: on the Emergence and Early History of a Terminological Constellation”. Religion 47. no. 4.
Sundkler, Bengt G.M. (1968). Nathan Söderblom: His Life and Work. Uppsala: Gleerups.
Waardenburg, Jacques. (1973). Classical Approaches to the Study of Religion. The Hague: Mouton & Co. N.V.
https://www.britannica.com/topic/Roman-Catholicism/The-church-of-the-early-Middle-Ages.