جایگاه تجربه دینی در اندیشه ناتان سودربلوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل (Original Article)

نویسندگان

1 استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22080/jre.2024.28031.1222

چکیده

مسئلة تجربة دینی یکی از مهم‎ترین کنکاش‎های دین‎پژوهی است. مکتب دین‎پژوهی اپسالا مدیون اندیشه‎های مؤثر ناتان سودربلوم در زمینۀ پدیدارشناسی دین است. وی که شخصیتی معنوی و علمی در عرصۀ دین‎پژوهی است، تمرکز بسیاری بر مفهوم امر قدسی دارد. از نگاه سودربلوم گوهر دین، تجربۀ دینی است که ویژگی اساسی آن، حضور قدسیت است. گرچه سودربلوم بر این باور است که خداوند خود را از طریق تجلیاتش در سیر تاریخیِ ادیان به‎بشر می‎نمایاند و تاریخ در نگاه وی مساوی است با مکاشفۀ عام خداوند؛ اما مکاشفۀ خاص را از آنِ مسیحیت دانسته و مسیح را اوجِ تجلّیِ خداوند برای بشر می‎داند. با وجود این، سودربلوم در مقام اسقف اعظم کلیسای سوئد با به‎چالش کشیدن انحصارگرایی کلیسا در موضوعِ مکاشفه، به‎جای مفهوم غیرتاریخی و ثابتِ وحی از منظر کلیسا، بر مفهوم تاریخی و پویایی وحی از منظری عام و جهان‎شمول تاکید دارد. از چشم‎انداز سودربلوم تنها یک حقیقت واحد وجود دارد که در سیر تکاملی به‎صُور متفاوتی پدیدار می‎شود. وی با روشِ نوع‎شناسی در پی تبیین این نکته است که آنیمیسم، عقیده به‎مانا و باور به‎خدای متعال، سه نوع مختلف اما موازیِ یکدیگر از تجربة دینی هستند. این پژوهش با تحلیل رویکرد تاریخی و پدیدارشناسانۀ سودربلوم به‎صورت‎های دینی، از سویی سبب از بین رفتن جمود و تعصب در زمینۀ انحصارگراییِ حقیقت دینی شده و از سوی دیگر با تأکید بر حقیقت یگانۀ هستی، امکان وحدت ادیان و تسامح بین بشر را نوید می‎دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات