Investigating the evolution of the meaning of divine hiddenness in the proofs of divine hiddenness from the perspective of Western and Islamic thinkers

Authors

1 Assistant Professor, Islamic studies teaching, University of Islamic Sciences, Qom, Iran

2 Assistant Professor, Islamic studies teaching, University of Tehran college of Farabi, Qom, Iran.

10.22080/jre.2025.27653.1209

Abstract

Atheists have raised different ranges of arguments in line with their claim, one of these ranges of arguments is the argument based on the hiddenness of God, which they believe is a sign of the non-existence of such a being.One of the elements of the formation of this range of arguments, which are known as proofs of divine concealment; It is a special meaning and understanding that comes from divine concealment. Therefore, the meanings of divine concealment should be well defined so that, based on that, a correct review and criticism can be made on what the defenders of the divine concealment argument have raised against belief in God. Through the investigation, it is clear that in some of his works, a brief reference is made to the meaning of divine concealment;But no work has independently analyzed the meaning of divine concealment and its developments; Therefore, this article aims to capture the evolution of the meaning of divine concealment from the perspective of Western and Islamic thinkers in an analytical-documentary way, so that based on that, a correct position can be adopted in dealing with this range of arguments.. Through the investigation, it becomes clear that among the meanings of divine concealment, the meaning of being covered by the senses, the meaning of non-perception and the truth of the essence of truth, as well as the meaning of non-finding due to finding, can be combined with belief in God and is compatible with it.

Keywords

Main Subjects


ابن فارس، احمد، (1979) معجم مقاییس اللغة، محقق عبدالسلام محمدهارون، بیروت: دارالفکر.
ابن‌سینا، حسین ابن عبدالله، (1400ق) رسائل ابن‌سینا، قم: انتشارات بیدار.
خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، (1375) شرح الاشارات و التنبیهات للمحقق الطوسى‌، ج 1 ـ 3، قم: نشر البلاغة، چاپ اول.
دهخدا، علی اکبر، (1385) فرهنگ متوسط دهخدا، ج1 ـ 2، زیر نظر: جعفر شهیدی، تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ اول.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412) المفردات فی غریب القرآن، محقق صفوان عدنان الداودی، بیروت-دمشق: دارالقلم-دارالشامیة.
الشهزوری، شمس الدین، (1383) رسائل الشجرة الالهیة فی علوم الحقایق الربانیة، تهران: مؤسسه حکمت و فلسفه ایران.
صدرالدین شیرازی، (1981)  الاسفار الاربعة، ج 9 ـ 1، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1354) المبدأ و المعاد، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران، چاپ اول.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1360) اسرار الآیات و أنوار البینات، تهران: انجمن حکمت و فلسفه اسلامی، چاپ اول.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1363) مفاتیح الغیب، تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالى، انجمن اسلامى حکمت و فلسفه ایران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى‌.
طباطبایی، سید‌محمد حسین، (1392ق)  المیزان فی تفسیر القرآن، ج 20 ـ 1، بیروت: موسسة الاعلمی للمطبوعات، چاپ دوم.
عمید، حسن، (1363) فرهنگ عمید فرهنگ مفصل و مصور، تهران: امیرکبیر.
فیومی، احمد بن محمد، (1418) مصباح المنیر، محقق یوسف الشیخ محمد، بیروت: المکتبة العصریة.
کبیر، یحیی، (1388) بنیاد عرفان برتر، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ دوم.
کتاب مقدس ( 2002) ترجمه قدیم، تهران: انتشارات ایلام، چ سوم.
گِلِن، ویلیام و مَرتِن، هنری، (1383) کتاب مقدس عهد عتیق و عهد جدید، ترجمه: فاضل خان‌ همدانی، تهران: انتشارات اساطیر، چاپ دوم.
مشیری، مهشید، (1388) فرهنگ زبان فارسی، تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما)، چاپ پنجم.
مطهری، مرتضی، (1389) مجموعه آثار شهید مطهری، ج1 ـ 28، تهران: انتشارات صدرا.
موزر، پل، (1384)، «پنهان بودن خدا الحاد را توجیه نمی‌کند»، معرفت، ترجمه رحمت‌الله رضایی، شماره 99.
نراقی، احمد (آرش)، (1393) حدیث حاضر و غایب، تهران: نشر نگاه معاصر، چاپ دوم.
علی­زمانی، امیرعباس و زرکنده، بتول، (1393)، «اختفای الهی به مثابه مصداقی از شر بی­وجه»، جستارهای فلسفه دین، 3 (2)، ص 53-72.
احمدحسینی، نصیر، (1395)، «نقد استدلال خفای الهی با تکیه بر آرای موزر»، پژوهش­های فلسفی-کلامی، 17 (4)، ص 129-149.
محمد­پور، سکینه و علی­زمانی، امیرعباس، (1397)، «شلنبرگ، هیک و سوئین­برن در مواجهه با مسئله خفای الهی»، فلسفه دین، 15 (2)، ص 342-364.
محمد­پور، سکینه و علی­زمانی، امیرعباس، (1395)، «مسئله خفای الهی از دیدگاه جان شلنبرگ و پل موزر»، جستارهای فلسفه دین، 5 (2)، ص 67-85.
احمدحسینی، نصیر و کشفی، عبدالرسول، (1393)، «تحلیل انتقادی دیدگاه جان شلنبرگ در باب مسئله خفای الهی»، پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، 12 (2)، ص 133-158.
افضلی، عبدالرئوف و رضا­نژاد، عزالدین، (1397)، «واکاوی برهان خفای الهی از چشم­انداز فلسفه اسلامی، قبسات، 23 (87)، ص 23-57.
اسدی، بهروز و سایرین، (1399)، «نقد و بررسی برهان اختفای الهی جان شلنبرگ، بر مبنای تناهی صفات فعلی و حکمت الهی، پژوهش­های فلسفی-کلامی، 22 (1)، ص 9-26.
مهدوی آزادبنی، رمضان و عشریه، روح­الله، (1402)، «الحاد در فلسفه غرب معاصر؛ نقد استدلال مبتنی بر اختفای الهی شلنبرگ»، فصلنامه علمی فلسفه غرب، 2 (3)، ص 77-90.
آزادگان، ابراهیم و خوشنویس، یاسر، (1398)، انسان و خدای محجوب، تهران: موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف.
ابن عربی، محی­الدین، (1370)، فصوص الحکم، تصحیح ابوالعلاء عفیفی، تهران: الزهراء.
ابن­ترکه اصفهانی، صائن­الدین، (1360)، تمهید القواعد، تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
قونوی، صدر­الدین، (1381)، اعجاز البیان فی تفسیر ام القرآن، قم: بوستان کتاب.
قیصری، داود، (1381)، رسائل قیصری، تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
یزدان­پناه، یدالله، (1388)، مبانی و اصول عرفان نظری، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
 
 
 
Hopkins, J. (2000). etc. Trans, Complete Philosophical and Theological Treatises of Anselm of Canterbury, Minneapolis: The Arthur J. Banning Press.
 
Howard-Snyder, D. (1996). “The Argument from Divine Hiddenness”, in: Canadian Journal of Philosophy, Volume 26, Issue 3, P.433-453, 10.1080/00455091.1996.10717461 .
 
Howard-Snyder, D. and Moser, P. k. (2002). Divine Hiddenness New Essays, New York: Cambridge University press.
 
Kolodiejchuk, B. (2007). Mother Teresa Come Be My Light: The Private Writings of The Saint of Calcutta, New York: Doubleday Religion.
 
Moser, P. k. (2004). “Divine Hiddenness Does Not Justify Atheism”, in: Contemporary Debates in philosophy of Religion, Michael Peterson, and Raymond J. vanaraagon (eds), Malden: Blackwell Publishing.
 
Murray, M. j. and Rea M. (2008), An introduction to the philosophy of Religion, New York: Cambridge University Press.
 
Nietzsche, F. (1997). Daybreak: Thoughts on the Prejudices of Morality, trans: R. J., Hollingdale, edited by Maudemarie Clark and Brian Leiter, Cambridge: Cambridge University Press.
 
Schellenberg, J. L. (2015). The Hiddenness Argument: Philosophy's New Challenge to Belief in God, Oxford: Oxford University Press.
 
Schellenberg, J.L. (1993). Divine Hiddenness and Human Reason, Ithaca and London: Cornell University Press.
 
Schellenberg, J.L. (1996). “Response to Howard-Snyder”, Canadian Journal of Philosophy, Vol. 26, No. 3, P.455-462, 10.1080/00455091.1996.10717462 .
 
Schellenberg, J.L. (2002). “What the Hiddenness of God Reveals: A Collaborative Discussion” in: Divine Hiddenness New Essays, Edited by Daniel Howard – Snyder Paul & K. Moser, Cambridge- New York: Cambridge University Press.
 
Schellenberg, J.L. (2004). “Divine Hiddenness Justifies Atheism”, in: Contemporary Debates in Philosophy of Religion, eds. Michael L. Peterson, and Raymond J. VanArragon, Malden: Blackwell Publishing.
 
Schellenberg, J.L. (2010). “Divine Hiddenness”, in A Companion to Philosophy of Religion || Divine Hiddenness, ed. C. Taliaferro, Oxford: Wiley-Blackwell.
 
Schellenberg, J.L. (2010). “The Hiddenness Problem and the Problem of Evil”, Faith and Philosophy, Vol. 27, No. 1, P.45-60, 10.5840/faithphil20102713.
 
Schellenberg, J.L. (2016). “Divine Hiddenness and Human Philosophy”, Ed by Adam Green and Eleonore Stump, In: Hidden Divinity and Religious Belief: New Perspectives, Cambridge: Cambridge University Press.
Taubes, S. A. (1955). “The Absent God”, The Journal of Religion, 35 (1), pp. 6-16.
Buber, M. (2016). Eclipse of God. New Jersey: Princeton University Press.
Sartre, J. P. (1989). Situations I, Cambridge, Massachusetts: Schoenhofs Foreign Books.
Sartre, J. P. (1987). Existentialism and Human Emotions, Toronto: Citadel Press.