Comparative Analysis of the Other world Based on the Theories of Soul in Avicenna and Descartes

Author

Assistant Professor of Department of Theology , University of Farhangian , Tehran, Iran

10.22080/jre.2025.28249.1237

Abstract

The topic of the "afterlife" is one of the fundamental issues in philosophy and theology that has deeply intrigued Islamic and Western philosophers alike. This paper provides a comparative analysis of Avicenna's (Ibn Sina) and Descartes' perspectives on the afterlife based on their theories of the soul. It aims to identify the similarities and differences between these two prominent thinkers in understanding the fate of the soul after death. The central question of this study is how the differing philosophical foundations of Avicenna and Descartes have influenced their views on the afterlife. The research method is descriptive-analytical and comparative, utilizing primary sources and related studies to describe and analyze the theories of these two philosophers. The findings indicate that Avicenna, relying on the Islamic philosophical system and Peripatetic metaphysics, views the soul as an independent substance that reaches perfection through the active intellect, with its fate depending on its connection to the intellect. In contrast, Descartes, employing the dualism of mind and body and emphasizing divine will, sees the immortality of the soul as guaranteed. The fundamental differences in the epistemological and metaphysical foundations of these philosophers lead to differences in defining the soul, its quality of survival, and its interaction with the afterlife. The results of this study highlight the strengths and weaknesses of both perspectives and suggest that a comparative examination of these issues can foster interdisciplinary research in philosophy and theology, offering a deeper understanding of the concept of immortality and the meaning of the afterlife.

Keywords

Main Subjects


ابن‌سینا، حسین بن عبدالله. (۱۳۷۵). الاشارات و التنبیهات، قم، نشر البلاغة، چاپ اول.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله. (۱۳۸۴). الشفا. ترجمه و شرح توسط ابوالحسن قنواتی. تهران: انتشارات حکمت.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله. (۱۴۰۳). تنبیهات الاشارات. به کوشش محمدعلی فاضل. تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله. (۱۴۰۴). النجاة. به کوشش محمدتقی دانش‌پژوه. قم: کتابخانه مرعشی نجفی.
تبرایی، مهناز؛ عباسیان چالشتری، محمدعلی؛ علم الهدی، سید علی. (۱۴۰۳). «رابطه انسان و خدا مبتنی بر مفهوم‌سازی
دکارت، رنه (1376) اعتراضات و پاسخ ها؛ ترجمه دکتر علی. م افضلی؛ چاپ شده در شریعه خرد، انتشارات پژوهش گاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
 دکارت، رنه (1399). تأملات در فلسفه اولی ، ترجمه  احمد احمدی، تهران: انتشارات سمت
دکارت، رنه (۱۶۳۷). گفتار در روش. ترجمه: دکتر مصطفی ملکیان. تهران: نشر نی.
عباسی حسین آبادی، حسن. (1403). «جایگاه انسان در قوس نزول و صعود در اثولوجیا» در مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز، دوره 18، شماره 46، بهار 1403. لینک مقاله.
کربن، هانری. (۱۳۸۲). تاریخ فلسفه اسلامی. ترجمه به فارسی توسط اسماعیل سعادت. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
Sorell, Tom (2005) Descartes reinvented, Cambridge University Press
Descartes, R. (1984). Meditations on First Philosophy. Translated by John Cottingham. Cambridge: Cambridge University Press.
Gottigahm, John (1992) The Cambridge Companion to Descartes, Cambridge University Press, 1992.