A Philosophical Approach on Islamic Art: Past Potentials and Future Challenges

Author

Professor of Philosophy, Kharazmi University, Tehran, Iran

10.22080/jre.2025.28074.1225

Abstract

Islamic art possesses significant latent values, including its divine and revelatory origins, sanctity, transcendence, coherence of employed elements, and its invitation to unity with God. The ability of Islamic art to incorporate the strengths of previous artistic schools and integrate them with Islamic teachings is of particular importance. Hence, the prominent feature of Islamic art is its expression of divine unity through linguistic modes of expression such as symbolism, metaphors, allegories, and similar methods. For this reason, one can speak of the historical authenticity of Islamic art within the framework of Islamic civilization.

However, recent developments in global discourse and the backwardness of Islamic civilization in keeping up with such transformations have led to the decline of Islamic art. Consequently, Islamic art has faced challenges of inefficiency and obsolescence, failing to address the questions, needs, concerns, and problems of contemporary Muslims. As a result, Islamic art is more aligned with the cultural heritage of past Muslim civilizations than with the realities of their present lives.

The way out of the crisis in Islamic art involves addressing the current questions and concerns of Muslims, utilizing the potentials of modern Western art, and linking art with other aspects of contemporary human life, including culture, politics, economy, religion, and especially social issues.

Keywords

Main Subjects


اولدمیدو، کونت (1389)، سنت‌گرایی؛ دین در پرتو حکمت خالده، ترجمه رضا کرنگ بهشتی، تهران، انتشارات حکمت.
بورکهارت، تیتوس (1376)، ارزش‌های جاودان هنر اسلامی، ترجمه سید حسین نصر، چاپ‌شده در: مبانی هنر معنوی، به‌کوشش علی تاجدینی، تهران، انتشارات حوزه هنری.
حسینی، شهاب­الدین (1402)، نگاه صدرالمتالهین به مساله هنر، پژوهش­های مابعدالطبیعی، ش8، پاییز و زمستان1402، صص171-191.
رهنورد، زهرا (1378)، حکمت هنر اسلامی، تهران، انتشارات سمت.
شووان، فریتهوف (1382)، مبانی زیبایی‌شناسی، ترجمه محمدرضا ریخته‌گران، تهران، انتشارات ساقی.
صدر الدین الشیرازی، محمد (1981)، الاسفارالاربعه، چاپ سوم، بیروت، دار احیاء التراث.
محمدرضا ریخته‌گران (1370)، روح هنر دینی، فصلنامه هنر، شماره ۲۰.
صدرالدین الشیرازی، محمد (1368) الاسفار الاربعه، قم، مکتبه المصطفوی .
مهدوی‌نژاد، محمدجواد (1381)، هنر اسلامی؛ در مفاهیم معاصر و افق‌های نوین، فصلنامه هنرهای زیبا، شماره ۱۲.
نصر، سید حسین (1378)، فرهنگ قدسی در فرهن گایران، هنرهای تجسمی، ش10.
نصر، سید حسین (1380) هنـر دینـی، هنـر سـنتی، هنـر مقـدس؛ تفکراتـی و تعـاریفی " از مجموعه: راز و رمز هنر دینی ، گـردآوری مهـدی فیـر وزان، چـاپ دوم ، تهـران ، انتـشارات سروش.
Burckhardt, Titus (1976), Art of Islam, Language and Meaning, English Trans by Peter Hobson, World of Islam Festival Publishing Company Ltd.
Burckhardt, Titus (1987), Mirror of the Intellect, Quinta Essentia.
Burckhardt, Titus (2001), Sacred Art in East and West; Its Principles and Methods, Trans by Lord Northbourne, United States, World Wisdom.
Carroll, Noel (2019), Philosophy of Art: A Contemporary Introduction, Routledge.
Leaman, Oliver (2013), Islamic Aesthetics, Edinburgh, Edinburgh University Press.
Levinson, Jerrold (Edited) (2003), The Oxford Handbook of Aesthetics, Oxford University Press.
Nasr, Seyyed Hossein (1987), Islamic Art and Spirituality, State University of New York, Albany.
Nasr, Seyyed Hossein (1999), The Spiritual Significance of Islamic Art, Sophia, No. 2, pp. 141-153.
Schuon, Frithjof (1993), the Transcendental Unity of Religions, Quest Books.
Schuon, Frithjof (2007), Art from Sacred to Profane; East and West, Edited by Catherine Schuon, Bloomington (Indiana), World Wisdom Books.