Analysis and Criticism of Thinking in Matthew Lippmann's Epistemological System Based on Lisa's Book: Childhood at School

Authors

1 Professor of Philosophy and Theology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Professor of Islamic Philosophy and Theology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

3 Ph.D Student of Philosophy in Shahid Rajaee Teacher Training University

4 Ph.D of Philosophy from Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

10.22080/jepr.2025.28125.1230

Abstract

The present study was designed to answer the main question, "How is thinking analyzed in Lippmann's epistemological system and what criticisms are made of it?" The authors have tried to find an appropriate answer to the question by presenting this question to Lisa's story and using the study, description, and analysis of Lippmann's works using library tools. In summary, the results obtained can be stated as follows: Lippmann uses reasoning and thinking in the same sense and considers thinking to be an improveable skill and introduces the principles of logic as criteria for evaluating skillful and unskillful thinking. It can be said that he considers the task of educational systems to be to strengthen the cognitive potential of children and adolescents for more efficient thinking in the future. To achieve this, he presents the "Philosophy for Children" curriculum in the form of books. The goal of this program is to help children become more thoughtful, more profound, and more reasonable for more logical and meaningful thinking. For example, in the book Lisa, Lippmann has considered the development of moral judgment in adolescents. Thinking in Lippmann's epistemological system has the following levels: experience; assimilation; central problem of the mind; reasoning; inference. Lippmann considers the discovery of meaning to be the focal point of the evaluation of effective thinking. While he is an empiricist and pragmatist and tries to summarize thinking skills in matters that can be analyzed and evaluated rationally;

Keywords

Main Subjects


باقری، خسرو. ۱۳۸۶،چالش‌های پیش روی برنامه فلسفه برای کودکان. کم، فیلیپ، داستان‌های فکری ۲، ترجمه زهیر باقری، تهران: نشر علم.
باقری، خسرو. 1388، تبیین و بررسی جایگاه تاریخ فلسفه در برنامه آموزش فلسفه به کودکان با تغییر بر دیدگاه هگل. فرهنگ، ۶۹؛ بهار ۸۸، صفحه ۳۸-۱۱.
جهانی، جعفر. (1381): نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی متیو لیپمن، نشریه علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س)، تابستان 1381، شماره 42.
دیویی، جان. (1341): مقدمه‌ای بر فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه آریان‌پور، تبریز.
دیویی، جان. (1375): تجربه و آموزش، ترجمه منصور تولیتی، نشر نور.
ستاری، علی. (1398): نقد مبانی فلسفی: فلسفه برای کودکان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
ضرغامی، سعید. (1394): نگاهی به فلسفه برای کودکان از منظر فلسفه تعلیم و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
فیشر، رابرت. 1386. آموزش تفکر به کودکان. ترجمه صفایی مقدم، مسعود و نجاریان، افسانه. چاپ دوم. اهواز: رسش.
قراملکی، فرامرز. امی، زهرا. (1384). از تفکر منطقی تا تجارب فلسفی، فلسفه و کودک زمستان 1384 - ویژه نامه 8، صفحه 27 تا 34 .
لیپمن، متیو. (1389): کودکی در مدرسه لیزا، ترجمه حمیده بحرینی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
لیپمن، متیو. آن مارگارت شارپ،(1394): غایب بزرگ مدرسه، کندوکاو اخلاقی، ترجمه روح الله کریمی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
لیپمن، متیو. آن مارگارت شارپ، اسکانیان، فردریک(1395): فلسفه در کلاس درس، ترجمه باقری نوع‌دوست، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،
لیپمن، متیو. آن مارگارت شارپ، اسکانیان، فردریک(1396): کودکان و مهارت تفکر: راهنمای آموزش تفکر و سبک زندگی به دانش‌آموزان، ترجمه معرف زاده، عبدالمهدی. مرعشی، سیدمنصور شریفی،تهران، پارسیک.
مطهری، مرتضی. مجموعه آثار، ج 2، تمنتشارات صدرا، تهران.
مهدی‌پور، محمود، 1387، جایگاه عقل در فرهنگ اسلامی، نامه جامعه، شماره 51، ص40-36.
وانسی لگم، نانسی، 1388: فلسفه برای کودکان، رایحه تفکر، ترجمه مهرنوش هدایتی، فرهنگ 69، بهار 88، ص 301- 277.
 
Lipman, M. and A.M. Sharp & F.S. Oscanyon. (1980). Philosophy in the Classroom. Philadelphia: Temple University Press.
Lipman, M. (2003). Thinking in education. Second edn. Cambridge UK: PressSyndicate of the University of Cambridge.