A Study of the Relationship Between the Soul and the Body from the Perspectives of Mulla Sadra and Plotinus

Authors

1 MA in Islamic Philosophy and Theology, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, Kharazmi University, Tehran, Iran

10.22080/jepr.2025.28275.1241

Abstract

The soul is one of the most important philosophical topics in the works of Mulla Sadra and Plotinus. In this article, we conduct a comparative study of these two philosophers' views on the relationship between the soul and the body, using a descriptive-analytical method. Both thinkers believe in the corporeal origination of the soul and consider the body the final part of the total cause. Regarding the corporeal origination of the soul, the unity of the soul and body, the levels of the soul and body, and the instrumentality of the body for the soul, they share similarities in some aspects and differ in others. Moreover, traces of intensified substantial motion can be found in Plotinus's thought, as he considers form to be a substance and views the accumulation of the perfections of forms in the natural world as essential for living beings. On the other hand, both Plotinus and Mulla Sadra affirm the unity of souls in the arc of descent—within the intellect (in MullaSadra's view) and the Universal Soul (in Plotinus's view)—and uphold the natural unity of soul and body. They argue that the body is merely an instrument for the soul and is not the true source of perception and stimulation. The soul is the actual perceiver, using the body as a means to engage with the natural world.

Keywords

Main Subjects


ابن سینا، حسین بن عبدالله. (۱۴۰۴ هـ.ق). التعلیقات (تحقیق عبدالرحمن بدوی). قم: مکتب الإعلام الاسلامی، مرکز النشر.
ــــــــ. (۱۳۷۵). النفس من کتاب الشفاء (تحقیق حسن حسن‌زاده آملی). قم: مکتب الإعلام اسلامی، مرکز النشر.
ــــــــ. (۱۳۶۱). فن سماع طبیعی (ترجمه محمدعلی فروغی، چاپ سوم). تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
ارسطو. (۱۳۹۱). درباره نفس (ترجمه علیمراد داوودی، چاپ دوم). تهران: موسسه انتشارات دانشگاه تهران.
افلاطون. (۱۳۶۶). دوره آثار افلاطون (ج ۱، ترجمه محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، چاپ دوم). تهران: انتشارات خوارزمی.
ــــــــ. (۱۳۶۷). دوره آثار افلاطون (ج ۳، ترجمه محمدحسن لطفی، چاپ دوم). تهران: انتشارات خوارزمی.
سهروردی، شهاب‌الدین یحیی. (۱۳۹۷ هـ.ق). مجموعه مصنفات شیخ اشراق (ج ۲، تصحیح هنری کربین). تهران: انجمن شاهنشاهی فلسفه ایران.
عبودیت، عبدالرسول. (۱۳۹۱). درآمدی به نظام حکمت صدرائی (ج ۳، چاپ سوم). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
فلوطین. (۱۳۶۶). دوره آثار فلوطین (ج ۱ و ۲، ترجمه محمدحسن لطفی). تهران: انتشارات خوارزمی.
کاپلستون، فردریک چارلز. (۱۳۸۰). تاریخ فلسفه (ج ۱، ترجمه سید جلال‌الدین مجتبوی، چاپ چهارم). تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ملاصدرا. (۱۹۸۱م). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه (ج ۸ و ۹، چاپ سوم). بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ــــــــ. (۱۴۰۰). الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه (تصحیح سید جلال‌الدین آشتیانی، چاپ یازدهم). قم: انتشارات موسسه بوستان کتاب.
نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد. (۱۳۸۶). شرح الإشارات و التنبیهات (ج ۲، تحقیق حسن حسن‌زاده آملی، چاپ دوم). قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
یاسپرس، کارل. (۱۳۶۳). فلوطین (ترجمه محمدحسن لطفی، چاپ اول). تهران: انتشارات خوارزمی.
Plotinus. (1989). Plotinus, Ennead I (A. H. Armstrong, Trans.). Cambridge: Harvard University Press.