The self-evidence of God's existence according toTranscendent Theosophy

Authors

1 Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Professor of Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University, Mashhad.

3 Associate Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University, Mashhad.

10.22080/jepr.2025.28423.1252

Abstract

According to Mulla Sadra's philosophical principles, the individual and distinct existence in a single person is essentially necessary existence. Therefore, in the process of human cognition, as the manifestation of the singular existence, the first epistemic proposition is "God exists," which serves as the foundational proposition of knowledge. This proposition is such that all other self-evident truths and essential propositions depend on its acceptance. The essence of the matter lies in the existential poverty and the intrinsic connection of humanity to the Source of all existence, which pervades all aspects of human life, including the epistemic dimension. This perspective is the result of an epistemological analysis of accepting the relational identity of the human being to the Divine in Transcendent Theosophy, which is demonstrated by transitioning from the hierarchical unity of existence to the personal unity, and its consequence is the proof that the knowledge of a contingent being, as an aspect of relation, is absolutely dependent on the knowledge of its related source.
This qualitative research utilizes the method of content analysis through library resources, presenting five arguments inferred from the examination and analysis of Mulla Sadra's views, along with supporting evidence from his statements. Additionally, textual proofs are provided to demonstrate the necessity and priority of knowledge of God's existence, along with its implications, including the dependence of the cognition of anything on the cognition of the Divine.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
آشتیانی، سیدجلال‌الدین، شرح مقدمۀ قیصری بر فصوص الحکم، مشهد، کتاب­فروشی بستان، 1344.
مقدمه بر تمهید القواعد، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و آموزش عالی، 1360.
آملی، سیدحیدر، رساله نقدالنقود فی معرفۀالوجود، ترجمه و تعلیق حمید طبیبیان، تهران، مؤسسه اطلاعات، 1364.
جامع الأسرار و منبع الأنوار، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1368.
ابن‎بابویه قمی، حسین‎بن علی، التوحید، قم: جماعۀ المدرسین فی الحوزه العلمیه، بی‎تا.
ابن‌عربی، محی‌الدین، فصوص الحکم، قاهره، دار إحیاء الکتب العربیۀ، 1946.
الفتوحات المکیّۀ، بیروت، دار الصادر، بی‌تا.
ستوده، محمدمهدی، بداهت علم حصولی به وجود خدا از نظر علامه طباطبایی، جستارهایی در فلسفه و کلام، پاییز و زمستان 1398: 148-127.
الجندی، مؤالدین، شرح فصوص الحکم، تصحیح سیدجلال‌الدین آشتیانی، قم: بوستان کتاب، 1423.
جوادی آملی، عبدالله، رحیق مختوم، به‌کوشش حمید پارسانیا، قم: مرکز نشر اسراء، 1396.
صلیبا، جمیل، المعجم الفلسفی، بیروت: انتشارات الشرکۀ العالمیه للکتاب، بی‎تا.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، ایقاظ النائمین، تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران، بی‌تا.
تفسیر القرآن الکریم، ج6، قم: بیدار، 1366.
الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1981م.
سه رسالۀ فلسفی، تصحیح و مقدمه سیدجلال‎الدین آشتیانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1387.
الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، چ2، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1360.
شرح الهدایۀ الأثیریۀ، بیروت: مؤسسه التاریخ العربی، 1422.
العرشیۀ، تصحیح غلامحسین آهنی، تهران: مولی، 1361.
المبدأ و المعاد، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران، 1354.
المشاعر، چ2، تهران، طهوری، 1363.
مفاتیح الغیب، تصحیح محمد خواجوی، تهران، مطالعات فرهنگی، 1363الف.
مجموعه رسائل فلسفی، چ2، تهران، حکمت، 1420.
طباطبایی، سیدمحمدحسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم، چ2، ایران، صدرا، 1364.
نهایۀ الحکمه، چ12، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، 1416.
طوسی، خواجه نصیرالدین، اساس الاقتباس، تهران، دانشگاه تهران، 1367.
علامه حلّی، جمال‎الدین حسن‌بن یوسف، الجوهر النضید فی شرح منطق التجرید، تحقیق و تعلیق محسن بیدارفر، چ2، قم: انتشارات بیدار 1385.
فیض کاشانی، محمدبن شاه مرتضی، علم الیقین، قم، بیدار، 1418ق.
قیصری، داود، شرح فصوص الحکم، قم: بیدار، بی‎تا.
رسالۀ فی التوحید و النبّوۀ و الولایۀ، تحقیق سیدجلال‌الدین آشتیانی، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1381.
کفعمی عاملی، ابراهیم بن علی، المصباح، چ2، قم، دار الرضی، 1405ق.
مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1391.
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، چ8، قم، صدرا، 1377.
مظفر، محمدرضا، المنطق، چ18، ترجمۀ علی شیروانی، قم: دارالعلم، 1388.
میرداماد، محمدباقر، القبسات، به اهتمام مهدی محقق و دیگران، چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1367.