Plato's Response to the Epistemic Crisis in the Meno

Author

Associate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Foreign Languages, University of Tabriz, Iran

10.22080/jepr.2025.29482.1284

Abstract

The present essay studies an epistemic crisis and Plato’s encountering with it in the Meno. At this dialogue Plato deals with a problem which generally named as the paradox of Meno. The paradox claims that learning and knowledge is impossible because either completely we know a something or we don't know. Plato, in response, maintaines theory of recollection and in practice verifies the existent sciences as a real case of the learning. Therefore the paradox is untenable and the learning as the recollection is possible. Plato's answer to the epistemic crisis represents the establishing of his positive and primary theory of epistemology that is based on the metaphysical foundations and religious views (soul and reincarnation in Phythagoreanism). Then the philosophical duty of Plato is to explain the possibility of the learning or knowledge by the theory of recollection and its prerequisites.
Actually the paradox of Meno and its solution not only presents Plato's criticism of the Socratic method of elenchus as a nonsufficent in attaining knowledge, but also reflects Plato's critic of some presocratic thinkers who either explicitly maintain the cognitive relativism or their thoughts, implicitly undermine the validity of the sciences.

Keywords: Plato, the Meno, soul, recollection, knowledge (episteme) and opinion

Keywords

Main Subjects


آریستوفانیس. (۱۴۰۰). ابرها، ترجمۀ رضا شیرمرز، تهران: نشر قطره.
ارسطو. (۱۳۶۷). متافیزیک (مابعدالطبیعه)، ترجمۀ دکتر شرف­الدین خراسانی، تهران: نشر گفتار.
خراسانی، شرف­الدین. (۱۳۵۷). نخستین فیلسوفان یونان، چاپ دوم، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
دیوگنس لائرتیوس. (۱۳۸۷). فیلسوفان یونان (زندگی و مرگ فیلسوفان)، ترجمۀ بهراد رحمانی، تهران: نشر مرکز.
سلطانی کوهانستانی، مریم؛ و صدرمجلس، مجید. (۱۳۹۳). مقاله: اشراق و شهود از نگاه افلاطون، نشریة پژوهش­های فلسفی، دانشگاه تبریز، سال ۸، شمارة مسلسل ۱۴، بهار و تابستان ۱۳۹۳، صص ۲۵-۱، تبریز.
شفیع بیک، ایمان. (۱۳۹۵). مقاله: الهام و معرفت در فلسفة سقراط و افلاطون؛ در نشریة فلسفه (دانشگاه تهران)، سال ۴۴، شمارة ۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۵، صص ۱۰۲-۸۵، تهران.
صدرمجلس، مجید. (۱۳۸۵). مقاله: اتّهام افلاطون یا کورنفورد! نقدی بر یک تفسیر، نشریة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تبریز، سال ۴۹، تابستان ۱۳۸۵، شمارة مسلسل ۱۹۹، صص۱۲۶-۹۹، تبریز.
فتحی، حسن. (۱۳۹۲). تاریخ فلسفة غرب: از آغاز تا افلاطون؛ ویرایش س.س.د. تیلور، (فصل: سوفسطائیان، به قلم جی. بی. کِرفرد)، تهران: انتشارات حکمت.
قمی، محمد باقر. (۱۳۹۴). مقاله: اصول وجود-معرفت­شناختیِ محاورات اولیة افلاطون؛ در نشریة هستی و شناخت، جلد ۲، شمارة ۱، ۱۳۹۴، صص ۵۴-۳۷. تهران.
قمی، محمد باقر. (۱۳۹۴). مقاله: تجدید نظر افلاطون در وجود­شناسی و معرفت­شناسیِ پیش از محاورات دورة میانی؛ در نشریة هستی و شناخت، جلد ۲، شمارة ۲، ۱۳۹۴، صص ۲۴-۳. تهران.
گراهام، دانیل. (۱۴۰۰). پاره­نوشته­های پیشاسقراطی، ترجمۀ بهناز دهکردی، تهران: انتشارات امیر کبیر.
گمپرتس، تئودور. (۱۳۷۵). متفکران یونانی، جلد ۲، ترجمۀ دکتر محمد حسن لطفی تبریزی، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
هانی، کاظم؛ و حسینی، سید محسن. (۱۴۰۲). مقاله: تفسیر ایدئالیستی پُل ناتورپ از ایده­های افلاطون و فروکاست آنها به مبادی معرفت؛ در نشریة پژوهش­های معرفت­شناختی، بهار و تابستان ۱۴۰۲، شماره ۲۵، صص۲۱۸-۱۹۷. تهران.
 
Aristophanes. (1400). Abrha (The Clouds), Persian translation by: Reza Shirmerz, Tehran: Nshre Gatre [In Perasian].
Aristotle. (1984). The Complete Works of Aristotle, the revised Oxford translation, edited by: Jonathan Barnes, Vol. 1. Princeton University Press.
Copleston, Frederick C. (1946). A History of Philosophy, Vol, 1: Greece and Rome, New Jersey: Search Press, London and Paulist Press.
Fine, G. (2014). The Possibility of Inquiry: Meno's Paraodx from Socrates to Sextus, New York and Oxford: Oxford University Press.
Gomperz, T. (1375 L. H). Motafakkeran-e Yunani, (Greek Thinkers). VOL. 2. Persian translation by: M. Hasan Lotfi, (Greek Thinkers, Vol. 2), Tehran: Sherkat-e Sehami Entesharat-e Kwarazmi [In Persian].
Graham, Daniel. (2010). the Texts of Early Greek Philosophy, 2 VOLs, New York: Cambridge University Press.
Gulley, Norman. (1962). Plato's Theory of Knowledge, London: Methuen and Co LTD, Barnes and Noble Books.
Guthrie, W. K. C. (1975). A History of Greek Philosophy, Vol. 4, Cambridge: Cambridge University Press,
Hani, K and Husseini, S. M. (1402. L. H. = 2022). Article: Tafsir-e Idealistiye Paul Natorp az Idehaye Aflatun va Frukast-e Anha be Mabadiy-e Ma’refat; Nashriye-ye Pajuhesh-haye Ma’refat Shenackti, (journal of Epistemological Investigations), year- 1402, No-25, pp: 197-218, Tehran [In Perasian].
Kerferd, J. B. (1997). Chapter: Sophists, in: Routledge History of Philosophy; Volume I: From the Beginning to Plato, edited by: C. C. W. Editor. London: Routledge.
Khorasani, Sherefuddin. (1367 L. H). Nakostin Feylesufan-e Yunani (Early Greek Philosophers), Tehran: Sherkat-e Sehami-ye Ketabhaye Jibee, [In Persian].
Komi, Muhammed B. (1394. L. H. = 2015). Article: Usul-e Vujud-Ma’refat Shenackti-ye Mohaverat-e avvaliye Aflatun; Nashriye-ye Hasti ve Shenackt (journal of Being and Knowledge), Vol-2, N0-1, 1394, pp: 37-54, Tehran [In Perasian].
Komi, Muhammed B. (1394. L. H. = 2015). Article: Tajdid-e Nazar-e Aflatun dar Vujud Shenasi ve Ma’refat Shenasi-ye pish az Mohaverat-e Dovre-ye Miyani; Nashriye-ye Hasti va Shenackt (journal of Being and Knowledge), Vol-2, N0-2, 1394, pp: 3-24, Tehran [In Perasian].
Laertius, Diogenes. (1387 L. H). Feylesufan-e Yunan (Lives of the Eminent Philosophers), Persian translation: Behzad Rehmani, Neshr-e Merkez, Tehran [In Persian]
Plato. (1994). The Collected Dialogues of Plato, edited by: E. Hamilton and H. Cairens, USA: Princeton University Press.
Plato. (1998). Complete Works, edited by: J. M. Cooper, associate editor: D. S. Hutchinson. Indianapolis/ Cambridge: Hackett Publishing Company.
Politis, Vasilis. (2006). “Aporia and Searcheing in the Early Plato” chapter 6 in: Remembring Socrates; Philosophical essays, edited by: J. Judson and V.Karasmanis, London: Oxford Clarendon Press.
Sadr Majles, Majid. (1385 L. H = 2005). Etteham-e Aflatun ya Cornford; Naqdi bar yek Tafseer, (Plato’s Charge or Cornford’s: a Critic of a Commentary); Nashriye-ye Daneshkadeye Edebiyyat ve Ulum-e Ensani, Daneshgahe Tabriz (University of Tabriz). Year: 49, Tabestan-e 1385, Issue 199, pp: 99 - 126. Tabriz [In Persian].
Shafibeik, Iman. (1395. L. H. = 2016). Article: Elham ve Ma’refat dar Falsafe-ye Soqrat ve Aflatun; Nashriye-ye Falsafe, (journal of Philosophy in Tehran University), Vol-44, No-2, year-1395, pp: 85-102, Tehran [In Perasian].
Soltani Kouhanestani, Maryam and Sadr-e Majles, Majid. (1393 L. H= 2013). Article: Eshraq ve Sohud ez Negah-e Aflatun, (Ilumination and Intuition in Plato), Nashriye-ye Pajuheshhay-e Felsefi, (Journal of Philosophical Investigations), Daneshgahe Tabriz (University of Tabriz). Year: 8, Bahar ve Tabestan-e 1393, Issue 14, pp: 1- 25. Tabriz [In Persian].