Comparing the Faculty of Estimation in Islamic Philosophy with the Limbic System in Neuroscience

Authors

1 Assistant Professor, Theological Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Master of Chemical Engineering, Transition Phenomena, Ferdowsi University of Mashhad

10.22080/jre.2024.26994.1198

Abstract

The estimative faculty is one of the concepts that has been addressed as evidence of partial meanings in Islamic philosophy. This faculty is functionally comparable to the limbic system in neuroscience, although the limbic system is functionally distinct from the estimative faculty. The limbic system plays an important role in the neural mechanisms related to emotions and memory. In Islamic philosophy, the estimative faculty is also responsible for the perception of emotions such as fear and love. Therefore, although there is a different name for the perception of meanings in neuroscience and Islamic philosophy, its definition is common. Of course, the commonality is not limited to the definition, and the functions of the estimative faculty in philosophy are also confirmed by neuroscience. According to Islamic philosophy, especially the philosophy of Mulla Sadra, neuroscience data about the limbic system is acceptable, but Mulla Sadra specifies that perception occurs after these stages. Based on this question that is raised in this research, according to the findings of neuroscience, can I use the theories of Islamic philosophy regarding the perceptions of the estimative faculty. Therefore, in this article, an attempt is made to compare and examine the strength of Islamic philosophy's theories about the estimative faculty with the findings of neuroscience using a descriptive analytical method.

Keywords

Main Subjects


ابن­ سینا، (2007)، رسالة احوال النفس، مقدمه و تحقیق از فواد الاهوان، پاریس: دار بیبلیون.
ابن ­سینا، (1375)، الاشارات و التنبیهات، چاپ اول، قم: نشر البلاغه.
ابن‌سینا، (1404ق)، التعلیقات، بیروت، مکتبة الاعلام الاسلامى.
ابن­ سینا، (1404ق)،  الشفاء (الطبیعیات)، قم: مکتبة آیة الله المرعشى.
پژوهنده نجف‌آبادی، حسین، کرد فیروزجایی، یارعلی، سلیمانی امیری، عسکری، (1396) «بررسی ابعاد هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی قوه واهمه از منظر ابن‌سینا و ملاصدرا»، حکمت اسلامی، سال چهارم، شماره اول، ص9-30.
سالاری، یاسر، نجاتی، محمد، (1400)، «تحلیل و بررسی استقلال وجودی و کارکردی قوه واهمه»، ذهن، شماره87، ص163-184.
سهروردی، شهاب‌الدین، (1375)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، چاپ دوم، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
 شهرزورى، شمس‌الدین، (1372)، شرح حکمة الاشراق، چاپ اول، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
صدرالمتألهین، (1981م)،  الحکمــة المتعالیــة فـى الاسفــار العقلیـة الاربعـة، بیــروت: دار احیــاء التراث.
صدرالمتألهین، (1360)، الشواهد الربوبیة فى المناهج السلوکیة، تصحیح و تعلیق از سید جلال الدین آشتیانی، چاپ دوم، مشهد، المرکز الجامعى للنشر.
صدرالمتألهین، (1354)، المبدأ و المعاد، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
صدرالمتألهین، (1363)، مفاتیح‌الغیب، چاپ اول، تهران، موسسه تحقیقات فرهنگى.
طوسی، خواجه نصیرالدین، (1375)، شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات، قم: نشر البلاغ.
طوسی، خواجه نصیرالدین، حلی، (1371)، الجوهرالنضید، به تصحیح محسن بیدارفر، چاپ پنجم، قم: انتشارات بیدار.
Andrea E. Cavanna, Michael R. Trimble. (2006). The precuneus: a review of its functional anatomy and behavioural correlates, Brain, 129(3):564–583.
Brodal, per, The Central Nervous System, 5th edition, USA: University Oxford press, 2016.
Tyng, C.  M., Amin, H. U., Saad, M.  N. M., & Malik, A.  S. (2017). The influences of emotion on learning and memory.  Frontiers in Psychology, 8:1454. 
Joseph, R. (1990). The limbic system.  Emotion, laterality, unconscious mind. In A.  E.  Puente and C. R. Reynolds (series editors). Critical Issues in Neuropsychology.  Neuropsychology, Neuropsychiatry, Behavioral Neurology.  Plenum, New York.
Joseph, R. (1992). The limbic system: Emotion, laterality, and unconscious mind. Psychoanalytic Review, 79(3).
Miller LA, Lai R, Munoz DG.  (1998). Contributions of the entorhinal cortex, amygdala and hippocampus to human memory. Neuropsychologia. 36(11). 1247-56.
Armony, J. L. (2013). Current Emotion Research in Behavioral Neuroscience: The Role(s) of the Amygdala.  Emotion Review, 5(1), 104–115.
Trimble, M. R. (1993). Neuropsychiatry or behavioural neurology. Neuropsychiatry, Neuropsychology, & Behavioral Neurology, 6(1), 60–64.
Pickave, Martin, Shapiro, Lisa, (2012), Emotion and Cognitive Life in Medieval and Early Modern Philosophy, Oxford University Press.