A look at the problems of mental causality from the perspective of transcendental wisdom

Authors

1 PhD student, Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology, Ilam, Iran

2 Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology, Ilam, Iran

3 Associate Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Razavi University of Islamic Sciences, Mashhad, Iran

10.22080/jepr.2025.28218.1236

Abstract

One of the issues that has long been of interest among philosophers is the recognition of the existential dimensions of man and, as a result, the provision of a comprehensive definition of human identity. This discussion, under the title of the mind-body issue, began in Western philosophy at the time of Descartes, who believed that human identity is composed of two distinct substances: material and abstract. Descartes' inability to dispel doubts such as the relationship between an extended substance and an impermanent substance caused Western analytical philosophers to lean mainly towards physicalism in later periods. However, in Islamic philosophy, the discussion of the relationship between the soul and the body is considered one of the oldest and most interesting topics. In this article, which has been compiled using a descriptive-analytical method, the issue of the relationship between the soul and the body is first examined from the perspective of analytical philosophers, and then, while explaining the course of the issue in Islamic philosophy, Mulla Sadra's opinion on transcendental wisdom is given special attention. The author has finally concluded that based on Mulla Sadra's skeptical monism, the problems with the relationship between soul and body can be answered.

Keywords

Main Subjects


ابن‌سینا،  حسین بن عبدالله(1404ق) التعلیقات، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله(1403ق) شرح الاشارات و التنبیهات، قم: دفتر نشر کتاب.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، (1376ش) الالهیات من کتاب الشفا، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، (1404ق) الطبیعیات من کتاب الشفا، قم: مرعشی نجفی.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، (1387) النفس من کتاب الشفا، قم: بوستان کتاب.
آشتیانی، سید جلال الدین(1381ش) شرح بر زاد المسافر، قم: بوستان کتاب.
پوراسماعیل، یاسر(1393ش) نظریه حذف‌گرایی در فلسفه ذهن، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه. ص271-272
حسن زاده آملی، حسن(1371ش) عیون مسائل النفس، تهران: انتشارات امیر کبیر.
خوشنویس، یاسر(1394ش) نوخاستگی و آگاهی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
سبزواری، ملاهادی(1383ش) اسرار الحکم، قم: مطبوعات دینی.
سبزواری، ملاهادی، حسن زاده آملی، حسن(1379ش) شرح منظومه همراه با تعلیقات حسن زاده آملی، تهران: نشر ناب.
صدرا، محمدبن ابراهیم (1360ش) الشواهد الربوبیه، تهران : مرکز نشر دانشگاهی.
صدرا، محمدبن ابراهیم(1368ش) الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، قم: مکتبه المصطفوی.
مطهری، مرتضی(1390ش) مجموعه آثار استاد مرتضی مطهری، تهران: صدرا.
کاپلستون، فردریک، ترجمه غلام‌رضا اعوانی(1388ش) تاریخ فلسفه ج4، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
 
Anscombe, G. E. M. & P. T. Geach (trans. & eds.), (1954) Descartes:
Philosophical Writings, Indianapolis: Bobbs-Merrill Company.
Churchland, P., (1986) Neurophilosophy: Toward A Unified Science of the Mind-Brain, Cambridge, MA: MIT Press
Davidson, Donald, (1991), “Mental Events” in David. M Rosenthal(ed), Nature Of Mind. New York & Oxford: Oxford University Press.
Kim, J., (2001) “Lonely Souls: Causality and Substance Dualism” reprinted in O’Connor, T. & Robb, D. (eds.), 2003, Philosophy of Mind Contemporary Readings, Routledge publishing, pp. 65-78
Kim, J., (1995) Supervenience and Mind: Selected Philosophical Essays:, Cambridge University Press.
Shapiro, lisa, (2007) The correspondence between Princess Elisabeth of Bohemia and Rene Descartes, The University of Chicago.