Philosophical analysis of Mohammad Javad Khorasani’s method in criticizing Hafez’s mystical worldview

Authors

1 PhD graduate in Kalam and Philosophy from Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Level 3 seminary student at Marvi Seminary

3 PhD graduate in Islamic Philosophy and Theology from Shahid Rajaee Teacher Training University

4 Professor of Islamic Philosophy at Shahid Rajaee Teacher Training University

10.22080/jepr.2025.28739.1265

Abstract

The present article seeks to answer the central question: "What is the philosophical analysis of Khorasani's method in criticizing Hafez's mystical worldview?" To this end, this essay, utilizing reliable sources and library research tools, analyzes and critiques Khorasani's methods in evaluating Hafez's ideas. The research results indicate that Khorasani's criticisms are accompanied by the following shortcomings:
1. **Failure to Validate Mystical Revelations:** Khorasani dismisses all mystical revelations, including those of Hafez, as invalid without considering rational or religious evaluations.
2. **One-Sided Approach:** He views Hafez's poems only from a specific angle and neglects analyzing their multilayered meanings.
3. **Lack of Historical References:** His criticisms lack references to reliable historical sources and lack the necessary scientific accuracy.
4. **Superficial Interpretation:** He focuses on the surface of the poems and neglects their inner and deeper meanings.
5. **Contradictory Behavior:** In some cases, Khorasani's interpretations of Hafez's poems contradict the existing realities in his works or even his other criticisms.
6. **Ignoring the Multifaceted Nature of Hafez's Poems:** Hafez speaks in a symbolic and polysemous language, but Khorasani does not consider these dimensions.
7. **Neglecting Figurative Meanings:** His analyses usually focus on the literal meaning and neglect the symbolic and allegorical meanings of Hafez's poems.
Ultimately, due to the aforementioned shortcomings, Khorasani's criticisms are not sufficient and well-reasoned to refute Hafez's views.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، 1363، مبدا و معاد، تهران، دانشگاه تهران.
بیدکی، هادی، 1396ش، تاثیرپذیری ملای جزیری از حافظ شیرازی در مضمون عشق، نشریه ادبیات تطبیقی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سال نهم، شماره 16.
جعفرزاده، سمیه؛ اسدی، محمدرضا، 1403، مبانی هستی‌شناختی در تفکر نصر و نقش آن در نقد غرب، نشریه پژوهشهای هستی‌شناختی، دوره 13، شماره 25، صص 1 ـ 28.
حافظ شیرازی، محمد بن بهاالدین، 2013م، دیوان حافظ، تهران، دفتر نشر معارف.
حویزی، عبدالعلی بن جمعه، 1415ق، نور الثقلین، اسماعیلیان، قم.
خادمی، عین‌الله؛ باغخانی، اکرم، 1393ش، تبیین دیدگاه هستی شناسانه ابن سینا پیرامون عشق، مجله پژوهش‌های هستی شناختی، دوره 3 شماره 5، صص 84-69.
خراسانی، محمدجواد بی‌تا (الف) ، البدعه و التحرف، بی‌نا، بی‌جا.
1381ش (ب)، اعتکاف در اسلام، بنیاد پژوهش‌هاى علمى فرهنگى نور الاصفیاء، قم.
بی‌تا (ج)، رضوان اکبر، بی‌نا، بی‌جا.
بی‌تا (د)، هدایه الامه الی معارف الائمه، بی‌نا، بی‌جا.
خسروشاهی، سید ابراهیم، 2003م، مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر، کتاب نقد شماره 26 و 27، صص 173 ـ 208.
خمینی، روح‌الله، 1376ش، مصباح الهدایه، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، قم.
خمینی، روح‌الله، 2001م ، شرح چهل حدیث، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، قم.
خندان، علی‌اصغر، مغالطات، قم، بوستان کتاب،2001م.
سعادت پرور، علی، 1382ش، جمال آفتاب، احیای کتاب، تهران.
سعیدی، حسن، 2024م، هستی شناسی عرفانی حکیم سبزواری، مجله پژوهش‌های هستی شناختی، دوره 12 شماره 24، صص 382ـ353.
سعیدی، فاطمه ؛ هاشمیان، لیلا ، 1403، ترجمۀ گرترود بل از غزلیات حافظ: خوانشی صوفیانه یا غیر صوفیانه، سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)» شماره 102 ، صص 47 ـ72.
شاهی، الهه؛ ذوالفقاری، محسن؛ حیدری، حسن؛ 1403، تحلیل نشانه شناسیک غزلی از حافظ، متن پژوهی ادبی، شماره 101 صص 217 ـ 243.
شبستری، محمود بن عبدالکریم، 2004م، راز دل، تهران، احیاء کتاب.
صدوق، محمد بن علی بن بابویه، 1413ق، من لایحضر الفقیه، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، قم.
طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات،2011م.
طهرانی، سیدمحمدحسین، توحید علمی و عینی، مشهد، انتشارات علامه طباطبایی،1996م.
غزالی، ابوحامد،1364ش، کیمیای سعادت، انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
فرخی، یزدان، 1395ش، تأملی درباره اشتغال حافظ شیرازی در تشکیلات دیوانی، مطالعات تاریخ فرهنگی؛ پژوهش نامه انجمن ایرانی تاریخ، سال هفتم، شماره 27.
کلینی، محمدبن یعقوب، ، کافی، بیروت، دارالضواء، 1984م.
مهدوی آزادبنی، رمضان؛ رضازاده، مصطفی، 1402، خاستگاه عرفان در ادیان عصر نزول، کاوشهای فلسفه و دین، دوره 2، شماره 2، صص 73 ـ 90.
مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، 1398ش، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم.
نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک المسائل مستنیط الوسائل، موسسه آل البیت علیهم السلام، قم.